Õpetajaks õppima peaks mõõdukagi võimekuse korral kindlasti pääsema, konkurents õpetajakoolitusse pole kuigi suur. Inglise keele puhul võib küll teisiti olla natuke, aga õpetajaks ehk pole ka seal suurt tungi.
Inglise keel on küll natuke halb keel mida õpetada, kui ise end kindlana ei tunne, vähemalt koolis lastele. Päris paljud noored siblivad veebis vahetpidamata ingliskeelses keskkonnas ringi ja räägivad aeg-ajalt omavahelgi inglise keelt. Neil ei pruugi olla akadeemiliselt teab mis kõrge keelevõimekus, aga suhtlustasandi väljendid, hääldus jms kipub olema väga hea, ja ise inglise keeles kohmakas ja ebakindel olles ei suuda õpetaja selliseid noori oma tõsiseltvõetavuses kuidagi veenda.
Hea võõrkeeleoskus pole selline asi, mida kuigi edukalt lihtsalt ülikoolis mingit programmi läbides omandada. Pigem käib see nii, et kas siis õpingute vm tõttu veedetakse mõningane aeg selles keelekeskkonnas, leitakse endale selles keeles suhtlusvõrgustik ja siis püsitakse selles võrgustikus. Inglise keele puhul võib seda muidugi ka Eestis elades teha, küllap leiab siit need neitivspiikerid ja muud ingliskeelsed omale üles, kellega suhelda, kui tahtmist on. Aga endal peabki alustuseks huvi olemas olema, et kui keeleoskus on roostes või pole kunagi tõeliselt hiilanud, siis sellega täitsa eraldi tegeleda.
Kui lapsed veel eriti ei sümpatiseeri ka, siis keskmine Eesti kool on minu mulje järgi küll see absoluutselt viimane koht, kuhu madalat stressi ja stabiilsust otsima minna. Eriti algajal õpetajal paistab pigem olevat tohutu töökoormus, liiga suured klassid, klassides igasugu eriliste vajadustega õppijad, nii eriti võimekad kui võimetud, kes kõik tahavad eri lähenemist, sinna veel törts ukrainlasi ja süürlasi ka sekka. Ja muidugi lapsevanemad, kes ei oska käituda ja olla ja arvavad, et õpetajal tuleb 24/7 seljas elada.
Täiskasvanute inglise keele õpetajana ehk oleks helgem tulevik, need täiskasvanud, kes üldse peavad mingeid keelekursusi vajalikuks, eriti madalama taseme kursusi, ei ole ilmselt üldse sama tundlikkusega keele suhtes kui praegused teismelised, ja annavad rohkem andeks.
Samas täiskasvanute võõrkeeleõpetaja küll kahjuks pole amet, kus kedagi stabiilne sissetulek ja töö pensionini ootab. Olen ise tükk aega selle asjaga tegelenud, ja enamus, keda sellises ametis tean, vihuvad mingite käsunduslepingute peal tükitöö pealt palka saades. Kel stabiilsust vaja, töötab lihtsalt mingi kohaga selle kõrvalt koolis või mujal. Täiskasvanute õpetajana on su pikk suvepuhkus palgata puhkuse vormis, lisaks ka palgata jaanuar, ja iialgi ei tea, kas järgmisel õppeperioodil ikka grupp tuleb kokku ja mitu neid tuleb, ja kas kõik tahavad ainult õhtul pärast kuut õppida, või üks grupp hommikul kell kaheksa ja teine õhtul kell kuus, jne jne.
Võid minna ka eesti keele võõrkeelena õpetajaks, seal praegu täiskasvanud õppijaid jagub ja pigem õpetajatest suur puudus – aga jälle, see ei tähenda, et keegi sind korraliku töölepinguga tööle võtab.
Täiskasvanutele võõrkeelt õpetades muidu on küll ka reeglid olnud vähemalt minu jaoks tunduvalt leebemad – keegi pole mult kunagi uurinud, kas mul mingi õpetajapaber ka on, ja polegi, ja pole probleemi. Aga seda ametit pigem saab jah pidada mingi muu töökoha kõrvalt, sest stabiilsus ja sotsiaalsed tagatised on nullilähedased. Samas – kui huvi on, hakka end kas või kohe erinevatele keeltekoolidele välja pakkuma, ütle, et tahad õpetada, mingi muistne filoloogiapaber on ka olemas, läheb kenasti läbi. Saad katsetada ja mõelda.
Normaalselt ja püsiva töölepinguga saab täiskasvanuid õpetada ehk ülikoolis, st siis tudengeid, aga seal on tegijaid niigi ees.