eks see sõltub alati asjaoludest. Kui me räägime sellest kui kohustusest, sisi alati tekib küsimus, et ka smahajäämus oli nii suur, et vajas märkimist vmt.
Loodetavasti ei ole teema tõstatataud mingist konfliktist stiilis “miks õpetaja ei öelnud, et mu lapsel on probleem”. Tuleb ikka alati arvestada, et õpetajatel on korraga mitu last hooldada-juhendada ja nii need “kääris”, mis on eakohane ja mis mitte, on väga suur. St sellele ajal, kui laps alles arendab mingit oskust, ei saagi õpetaja hinnangut anda, vaid saab alles siis anda, kui oleks tagumine aeg, et oskus selge (aga lapsevanema jaoks tundub, et miks nii hilja räägitakse).
No näiteks mu 5-aastasel tütrel pole R-tähte. Oleks võinud juba varem ju asjaga tegeleda, aga kõik kinnitasid, et ei pea, kõik korras jne – nüüd on siis käes. Laps tunneb huvi lugemise vatsu, aga läheb iga kord närvi, kui sõnas tuleb R täht jne (käime küll logopeedil, aga kodus minuga harjutusi kaasa ei tee). Oleks ju võinud ka varem sekkuda, aga enne, kui “piir” oli käes, ei olnudki ju nagu põhjust.
Ka käitumisega on nii, et mida väiksem laps, seda raskem on kõrvalekaldest aru saada. Nt kas lapse käitumisprobleemid on põhjustatud veel puudulikust kõnearengust, laps on lihtsalt väga kartlik või on siiski muu probleem.