Olen ise õpetaja. Jah, paraku nii on, et ainult millegi oskamine (näiteks matemaatika) ei tähenda seda, et osatakse seda ka õpetada. Ega õpetajaharidusel on ikka päriselt ka mingi mõte ja teaduspõhisus, ei ole päris nii, et paneme suvalise inseneri klassi ette ja las õpetab matemaatikat. Näen seda eluliselt oma abikaasa pealt. Viieaastane esitab mingi küsimuse ütleme elektri kohta no ja siis minu tehniline elektrikust abikaasa hakkab seletama. Oipühajeesuskristus! Jahub ja jahub põhivõrgust, jaotusvõrgust, tarbijatest ja jumal teab veel millest. Viieaastasele! Omast arust selgitas ilusti. Olen küll korduvalt ütlenud, et katsugu nüüd ikka vanusest lähtuda, aga ei. Targutaks selline kodanik klassi ees, oleks ahastuses nii lapsed kui vanemad. Kuigi see on ka õige, et vaid paber ei loe midagi. Eelduseks peaksid olema isikuomadused ja siis paber täiendab neid. Aga see oleks muidugi ideaal. Praegu tehakse tööd nendega, keda võtta on. Ja veel – tihti on just matemaatikaõpetajad sellised, kes ei suuda mõista, kuidas õpilane aru ei saa. Ilmselt on matemaatikutel mingi isevärki mõtlemine, kus loogika tundub nii elementaarne, et tekitab lausa pahameelt, kui mõni mitmekordsele selgitusele vaatamata ikka ei oska. Nii tekivadki nähvamised, et me ju alles rääkisime sellest või siis et seda me juba ju õppisime kuuendas klassis. Ahah, aga nüüd on kaheksas. Seepeale ei julge keegi enam midagi küsida.
Ühesõnaga õpetamine on ikka peen ja vastutusrikas töö ning selle võrdlemine näiteks kassapidajaga lausa sobimatu. Kahtlemata teevad poetöötajad vajalikku ning väga rasket tööd ja peaksid samuti rohkem palka saama, kuid kui pooltes kommentaarides, mida ajakirjandusest näha, peetakse õpetajate palganõuet ebaõiglaseks, sest kassapidajatel on ka raske, siis…no ma ei tea. Pole ikka võrreldavad asjad. Kes keelab kassapidajal viis aastat õppida ja töökohta vahetada. Saab ka iga päev kell 13.00 koju minna, vabad koolivaheajad ning kolm kuud suvel puhkust. Või mis need toredad boonused kõik olidki, mida rahvas arvab õpetajatel olevat.
Muidugi on õpetajakoolitusel mõte ja vajalikkus, täie austusega õpetajate vastu…
Aga vbl on su lapsel 7 aastaselt põhi- jaotusvõrgud ja elektritarbijad teada (vähemalt teada, et sellised asjad eksisteerivad) erinevalt paljudest täiskasvanutest inimestest.
Kui kohvimasin on tarbija antud näite kontekstis, siis miks õpetaja arvab, et 5 aastasele on õigem öelda kohvimasin ( mitte tarbija)?
Arvan, et asjatundja selgitamine on parem (olgugi eakohasust tähelepanemata), kui elust ja elektritarbijatest mitte mõhkugi taipav õpetaja.
Näiteks meie matemaatikaõpetaja tegi kõik valemid kenasti selgeks, aga kus ma neid kasutada elus saan, ei tutvustanud lausegagi. 40+ vanuses avastan vaikselt (keskkooliosa) matemaatikavalemite ja elu seoseid…