Mul ühtki soodsamate raamide vihjet anda pole, aga tahtsin ise muljetada 13-aastase poisi prilliraamide ostmise kogemuse üle.
Olin ettenägelikult käinud selles poes juba eelmisel päeval, et teha selgeks, milline raamide valik seal on. Vaatasime abikaasaga just kenasid punase-mustakirjusid raame, kui müüja meie juurde müüma tõttas. Kui kuulis, et otsime raame poisslapsele, tegi märkuse, et raamid, mida just abikaasaga uudistasime, on tüdrukutele. Ütlesin talle naljatamisi, et meil pole sest midagi, meie otsime ilusaid raame ilusale lapsele ja see oli alles esimene riiul, mille juures seisatasime, küll jõuame kõik üle vaadata. Kuuldes, et me ei plaanigi sel korral midagi osta, lõikas ta vestluse kiiresti läbi ja ütles, et pole ju mõtet niisama uudistada, tulgu me ikka lapsega koos kui lapsele otsime. Pidasin seda märkust sel hetkel pigem praktiliseks vihjeks, et raiskame praegu lihtsalt enda aega,lapsega koos oleks asjal rohkem jumet. Mõistlik soovitus, muidugi.
Meil pole päris tavaline 13-aastane, autismi diagnoosi ei ole, aga päris pisikest peale on ta selline… omamoodi. Iseseisvalt ta peale arvutividinate ja mänguasjade ühtki ostu teinud ei ole, tal puudub muude praktilisemate asjade valimise vastu huvi ja vajadus. Prille ei ostnud me sel korral temaga esimest korda, see tähendab, et mul on varasematest kordadest kogemus, kuidas mu laps sellesse protsessi suhtub ja kui palju kaasa räägib.
Järgmisel päeval oli meil selles poes kõigepealt aeg optometristi juures. Kui optometrist oli enda töö lapsega poe tagaruumis ära teinud, suundusime lapsega koos uusi prilliraame valima. Viimaste ostmisest oli aasta möödunud, laps oli raamidest välja kasvanud ja selle aasta jooksul olin kuulnud lapsepoolseid kaebusi ja nurinat raamide puuduste kohta. Olin end selle teadmisega varustanud ja otsustanud, et vaatame/proovime seekord võimalikult rahulikult, välistame koheselt kõik raamid, mis vähimatki ebamugavust tõotavad ja maksku siis rohkem kui me tegelikult tahaks kulutada, kui vaid prillid ilusasti iga päev ees püsiksid.
Ja siis langes meie ilusa plaani peale prillipoe müüja tume vari. See oli seesama, kes meid eelmisel päeval hurjutas. Ta mäletas meid eelmisest päevast. Tõttas meist ette, blokeeris ligipääsu riiulitele enda kehaga ja hakkas lapse kätte suruma üht kallima otsa raami teise järel. Proovi seda, nüüd seda, kuidas meeldib? Laps vahtis ehmunult mulle otsa, hoidis peos sinna surutud raame ja ei teadnud, kuhu poole joosta. Püüdsin korduvalt müüjale seletada, et tema sekkumine on ebavajalik ja pigem segab meid, küll me ta üles leiame kui küsimusi tekib, kuid see ei takistanud müüjat jätkuvalt mind füüsiliselt eemale puksimast, et end lapsele lähemale suruda. Aina tänitas, et need on lapse prillid, las laps otsustab! Laps taganes, sattus veelgi enam segadusse ja ma nägin, et sellest poeskäigust on kujunemas katastroof. Kui olin juba kolm korda müüjale märkuse teinud, et mu laps ei vali endale ise raame, ta ei märka end isegi peeglist vaadata, ta tahab siit lihtsalt ruttu koju tagasi minna, siis neljanda korra jaoks mul enam närvi ei jätkunud. Röögatasin müüjale, et MINA ostan raamid ja MINA aitan oma lapsel neid valida, astugu eemale! Müüja maigutas veidi suud, soovides ilmselgelt midagi veel öelda, aga otsustas õnneks siiski taanduda. Minul oli vererõhk laes, laps oli segaduses ja abikaasa püüdis tulutult meid mõlemaid rahustada, et saaksime lõpuks ometi oma ostule keskenduda. Meil võttis oma 10 minutit, et end üldse uuesti enam-vähem käima saada, kogu proovimise ja ostuprotsess oli täiesti rikutud. Laps aina kiirustas mind, et lähme koju ja mina aina palusin, et ta leiaks veidi veel kannatust. Lõppes see käik meile 200-euroste raamidega (+klaasid), sest ei mul ega lapsel ei jätkunud enam jõudu, et rahulikult odavamate hulgast samaväärselt hästi istuvaid otsida. Valik oli poes suur, aga piirdusime vaid ühe riiuliga. See käik oli nii mokas kui mokas. Eks müüja saavutas enda eesmärgi – müüa võimalikult kallist kaupa – ent meie pere selles poes rohkem oste ei tee.
Poleks meil olnud optometristi aega selles poes, poleks meie lapse eriliste prilliklaaside tellimisaeg 10 päeva (ja kooli alguseni 2 nädalat), poleks me sinna jäänud. Lapse ette valmistamine järgmise poe jaoks oleks võtnud aega, eriti peale säärast kogemust. Sellest on nüüd 3 nädalat ja ma pole ikka veel üle saanud sellest vastikusest, mida ma tundsin enda vastu müüja peale karjudes ja piinlikkustundest enda lapse ja abikaasa ees. Ma ei tulnud enne seda kogemust selle pealegi, et niisugust müügitaktikat kasutatakse ja et see minus niisuguse külje välja toob.