Eelmisel suvel Tartut külastades tuli sõbrannaga hiilgav mõte, et sõidame bussiga üle uue silla (bussist näeb kõrgemalt hästi) ja käime kuulsal Sepa turul. Silla nägime ära, aga siis buss aina sõitis ja sõitis, mõne üksiku peatuse tegi, ühegi peatuse nime ei öelnud. Kui hakkasid juba eramajad tulema saime aru, et olime Sepa turust mööda sõitnud. Võõras kant, ei osanud juhti juhendada. Heade mõtete linn, ha-ha.
Täpselt. Tartukad ise ei saa arugi, kui ebamugav on mujalt tulnutel seal linnas orienteeruda.
Selle asemel, et normaalne bussigraafik linna kodulehele üles riputada, peab hakkama Google mapsist mõõtmistöid tegema! Või siis teadma, et Tartus liiklemiseks tuleb peatus.ee-d kasutada.
Heade mõtete linn tõesti…
Ma olen ringi liikunud nii Tallinnas kui paljudes päriselt suurtes linnades nii Euroopas kui Aasias, aga pole tulnud selle peale, et võõrasse linna sattudes ilma ühtki abivahendit (füüsilist kaarti või kaardirakendust) kasutamata ühistranspordis seiklema hakata ja seejuures kurta, et marsruudid pole mulle intuitiivsed ega harjumuspärased.
Aga eks sul ole valida kas elada nii kohutavas Tartus, nagu kirjeldad, või põgeneda tagasi kodusesse Tallinna. Sul läks vist laps Tartusse (üli)kooli ja pidid temaga mingil põhjusel kaasa kolima? Ilmselt ühel teist on siis mingeid eripärasid, mis omaette elamist ei võimalda. Äkki räägid veel lapsega ja leiate mingi lahenduse, mis teid mõlemaid rahuldaks? Võid kaaluda ka auto ostmist. Tartus üldiselt pole ummikuid ja kesklinnas parkimisega on natuke paremad lood kui Tallinnas, nii et autoga peaksid täpselt sobivasse kohta saama sõita ja täpselt siis, kui sulle sobib. Kui sul või lapsel on tõesti liikumist raskendav füüsiline puue (mis ei ole kuidagi häbiväärne), siis saad invakaardi ja parkida nii, et jala liikumine oleks minimaalne.
Aeroobika muide ei ole parem kui värskes õhus kõndimine. Ja mujal kui Riia tänava servas tipptunni ja/või inversiooni korral, on õhk Tartus üldiselt puhas. Aeroobikat võib lisaks teha, aga kui füüsilist puuet pole, mis kõndimist takistaks, on kõndimine tegelikult vägagi kasulik trenn. Aeroobse trenni puhul on oluline justnimelt treeningu kestus, seega 3 tundi aeroobikat nädalas pole päris sama kui iga päev pool tundi tempokalt kõndida. Ja kui veel 14 tundi nädalas suudad tempokalt kõndida, siis seda 3 tunni aeroobikaga võrrelda ei saa. Ülakehale ja korsetilihastele võiks muidugi veel täiendavalt harjutusi teha, sest need kõndides niivõrd rakendatud ei saa.
Ehk laseb kõiketeadja tartukas mul siiski endal otsustada, mis trenn mulle paremini mõjub, eksole?
Kui Tartus on auto ainus liikumisvõimalus, siis ärge pahandage, kui mujalt tulnud teie linna külaks kutsuvad, sest üheks linna tunnuseks ongi arenenud infrastruktuur.
Tallinn saab tasuta inimesed tõhusalt transporditud, Tartu ei saa raha eestki.
Samuti oleks korrektne linna kodulehel hoiatada, et kui tulete Tartusse, käige jala või sõitke autoga.
Mujal linnades on linnade transport siiski peatus-peatuselt kodulehekülgedelt leitav, tänavate kaupa ei kuva oma ühistransporti küll ükski teine linn maailmas.