Ma olen tükk aega mõelnud, kas võtta siin sõna või mitte. Aga panen siiski mõned mõtted kirja. Mul on ka kahe lapsega väga kerge olnud. Ja ma leian, et kuigi see võib tunduda uhkeldamisena, siis ma ei pea häbenema, et mul tublid lapsed on. Aga lisaks on mul viimase viie aasta jooksul päris palju sugulaste-tuttavate lapsi gümnaasiumisse astunud ning kokkuvõttes pole keegi kohast ilma jäänud. Mõnel on olnud raskem, mõnel kergem. Jutt käib siis Tallinnast. Eelis on muidugi neil, kelle koolis on gümnaasiumiosa ja kel on hinded korras. Neil on olnud põhimure see, et kas saavad mõnda tugevamasse kooli sisse, sest oma koolis on koht juba olemas nagunii. Ja sel aastal on Tallinnas 900 koolikohta juures. Ja loomulikult tullakse Tallinnasse kooli ka Harjumaalt ja seda on tehtud ka varem, nii et igatahes on sel aastal rohkem kohti.
Plaan B, C ja D on kindlasti vajalikud. G4 koolidesse on suur konkurss ja väga paljud ei kujuta ette, et tegelikult on nende koolide tase (eriti Reaali ja GAG’i) tavakoolidest üksjagu kõrgem. Ükskõik kui väga laps mõnda kesklinna kooli ei tahaks, peab sellega arvestama, et kui just tugev olümpiaadilaps ei ole, siis on neisse koolidesse väga raske saada. Olümpiaadidest rääkides, siis mulle tundub, et teemaalgataja ei ole teadlik, et Tallinna lapsed peavad olümpiaadi piirkonnavooru saamiseks kõigepealt läbima koolivooru sõela. Ning piirkonnavooru võetakse piiratud arv lapsi. Erinevalt maakondadest, kus olümpiaadidel osalejaid on vähem. Ehk siis osa lapsi saab otse piirkonnavooru ja osa Tallinna lapsi, kes tegelikult oleksid võimelised neist piirkonnavoorus paremini esinema, ei saa. Ja eks sellepärast võetaksegi arvesse ainult lõppvoorudes osalemisi.
See on tegelikult kurb, et hinnete põhjal ei saa otsustada, kuidas lapsel koolis läheb. Aga mina olen seisukohal, et isegi kui lapsel on õppimine näiliselt korras, siis peaks lapsevanem huvi tundma, mida seal koolis õigupoolest õpetatakse ja kas ikka õpetatakse. Minu tutvusringkonnas on olnud lapsi, kes oma kooli õpetamise tasemega rahul pole ning on võtnud lisakursusi. Kuigi nad olid omas koolis ilma nende kursustetagi puhtad viielised.
Mis mulle endale ei meeldi ja mida mina muudaksin, on koolide järjekorda panemine ning see, et ühes koolis saab ainult ühe suuna valida. Väga raske on ju hinnata midagi, millega sa pole ise kokku puutunud.
Lõpueksamite ja katsete ühendamise idee mulle ei meeldi. Minu meelest see suurendaks laste stressi veelgi. Et ongi ainult üks ja ainus võimalus ning kui see luhta läheb, siis ei ole mingit plaan B’d. Lisaks G4 (ja ilmselt ka osad Tartu koolid) peaksid ka sel juhul lisakatseid tegema, sest lõpueksamid peavad ikka olema sellise tasemega, et keskmine lõpetaja nendega hakkama saab. Ka ei ole mul aimugi, kuidas ja kui keeruline on väljaspoole pealinna ja Tartut gümnaasiumisse saamine ja kas see on probleem või mitte.
Ja tegelikult huvitab mind väga, kuidas on võimalik saada Laagrist mugavalt rattaga Mustamäele. Liigun seal piirkonnas päris palju ja minu arvates ei ole Kadaka teed mööda mugav rattaga sõita. Eriti pimedal ajal. Ma panustaksin pigem bussile nr. 20. Või on seal mõni teine ja parem marsruut?