Miks peaksid kõik, kes soovivad, koha saama? Miks?
Riigil on kohustus tagada põhiharidus, mis on õpilasele kohustuslik. Punkt. Gümnaasiumiharidus EI OLE põhiõigus, ilma naljata. Selleks tuleb vaeva näha ja pingutada. Mõnel tuleb lihtsamalt, mõnel raskemalt. Looduslik valik.
Väga ebamõistlik on piirata võimekatele lastele juurdepääsu gümnaasiumiharidusele. Nelja-viielised ja ka need, kellel tunnistusel mõni kolm, võiksid vabalt soovi korral gümnaasiumis õppida, silmaringi avardada ja oma tõelise kutsumuse leida. Nad on kõik vaeva näinud ja pingutanud ja riigi ülesanne on võimaldada neile koht neile sobivas õppeasutuses, soovitavalt kodule võimalikult lähedal. On loogiline, et kui aasta-aastalt suureneb põhikoolilõpetajae arv, siis tuleb vastavalt ka gümnaasiumikohti juurde luua. “Looduslik valik” ei tohi tähendada, et gümnaasiumiharidus jääb vaid oivikute privileegiks. Nii ei tagata riigile vajalike spetsialistide (nt meditsiini -või tehnikaaldkonnas) juurdekasvu. Põhikooli baasil kutsekooli erialade valik on üsna piiratud, samas kui gümnaasiumi baasil on võimalused palju paremad. Väga hea hariduse saab nt rakenduslikes kõrgkoolides, kuhu ei pääse põhihariduse baasil. Muidugi saab ka kutsekooli diplomiga nendesse kandideerida, kuid fakt on see, et ilma gümnaasiumihariduseta kutsekoolilõpetajate konkurentsivõime on oluliselt madalam ja edasiõppimise tõenäosus väiksem.
Kui mina keskkooli läksin, olid paljudel klassikaaslastel tunnistusel (tugevad) kolmed. Keskkoolist välja langesid mõned üksikud. Lõpetanud läksid edasi kes-kuhu. Osadel neist on praeguseks doktorikraad. Kui siis oleks kehtinud praegune “looduslik valik”, siis oleks riik praegu nii mõnegi tippspetsialisti võrra vaesem. Ehk et Eesti suurune riik peab ära kasutama iga lapse potentsiaali ja mitte suruma lapsi vastu tahtmist kutsekooli tingimustes, kus ta pole valmis eriala valikut tegema, pole motiveeritud kokaks või keevitajaks õppima ning gümnaasiumihariduse toel saaks oma riigi hüvanguks oluliselt rohkem panustada.
Gümnaasiumikohti (vähemalt Tartumaal) peab kindlasti juurde looma. Ei ole mõistlik murdeealisi lapsi üle Eesti kodust eemale laiali pilduda. Kodune tugi on väga oluline vaimse tervise ja õpitoe seisukohalt ja suurendab tõenäosust, et laps gümnaasiumis ka lõpetamiseni jõuab. Pealegi ei ole paljudel peredel rahalisi võimalusi, et kodust eemal õppivale noorele maksta kinni eluase ja muud olmekulud.