Esileht Koolilaps R täheta kooli

Näitan 24 postitust - vahemik 1 kuni 24 (kokku 24 )

Teema: R täheta kooli

Postitas:

Kas kellelgi on laps läinud kooli nii, et ei oska öelda R-i? Kas koolilogopeed tegeleb selliste lastega? Olen kuulnud, et häälikutega koolis enam ei tegeleta, need on vaja varem paika saada. Kuid lapse lasteaias logopeedi pole. On võimalus käia teises linnaosas teises lasteaias tasuta logopeedi vastuvõtul, aga need ajad on keset tööpäeva ja ma ei saa pidevalt töölt ära tulla. Mõned korrad käisime, kuid vaja oleks käia iganädalaselt. Olen kahe lapsega üksi. Halb tunne on mitte teha “korda” lapse kõneprobleemi enne kooli, tunnen ennast süüdi ja saamatuna.

Laps on nutikas, tema jutt on ladus ja arusaadav, sõnavara on suur, loeb väikestes trükitähtedes raamatuid ja liidab-lahutab saja piires. Koolipikendust ainult R-i pärast ei kujuta ette, seda enam, et ka sel lisa-lasteaia-aastal ei muutuks logopeedi abi osas mitte midagi. Kes veel olnud sellises olukorras ja kuidas see lahenes?

+1
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 2 korda. Täpsemalt 12.01 16:43; 12.01 19:33;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Neid on ilma r täheta koole lõpetanudki, tavaliselt muidugi moodustavad seda valesti, kas kurguga või kuidagi vastu hambaid, mõnel on veel s ka vale. Andrus Vaarikul mu teada on siiani imelik r. Seda saab samas enamasti õigeks küll, kui põhjus pole füsioloogiline (mingi keelekida teema) ja viitsida neid harjutusi teha. Koolilogopeedid sageli sellega ei tegele, sest neil pole aega individuaaltundideks, vaja on ikkagi eraldi käia, paljudes koolides polegi logopeedi, nii et kui selle jaoks pole võimalik aega leida, siis võibki probleem lahendamata jätta. Paljud valesti rääkijad tunnevad end mingil hetkel alaväärsena ja langevad pilkamise alla, kuigi muidugi oleneb see palju ka kollektiivist, aga elu jooksu puututakse igasugustega kokku ja samuti võib kõnedefekt piirata karjäärivalikut, nii et soovitan ikkagi tegeleda just eelkõige lapse pärast.

+15
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 2 korda. Täpsemalt 12.01 16:51; 12.01 20:01;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Koolilogopeedid ei tegele jah häälikutega.
Ja mine käi seal teises lasteaias kasvõi korra vastuvõtul ära lapsega, las logopeed vaatab üle ja annab harjutused. Meil oli lasteaias logopeed, aga väga ülekoormatud, saime koju harjutused kaasa ning tegime neid ise igapäevaselt.

+9
-1
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 2 korda. Täpsemalt 12.01 18:51; 12.01 22:13;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Koolilogopeedid ei tegele jah häälikutega.

Ja mine käi seal teises lasteaias kasvõi korra vastuvõtul ära lapsega, las logopeed vaatab üle ja annab harjutused. Meil oli lasteaias logopeed, aga väga ülekoormatud, saime koju harjutused kaasa ning tegime neid ise igapäevaselt.

Käisimegi u 3 korda. Harjutusi, mida ise teha, ei saanud kaasa, kuna need on päris rasked ja oht et valesti tehes harjutad hoopis valed võtted sisse. Ütleks, et 2/3 asjadest, mida logopeed tunnis last proovis tegema panna, mina ka ei oska teha, näiteks keelt rulli keerata.

+3
-1
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 2 korda. Täpsemalt 12.01 16:43; 12.01 19:33;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Käisimegi u 3 korda. Harjutusi, mida ise teha, ei saanud kaasa, kuna need on päris rasked ja oht et valesti tehes harjutad hoopis valed võtted sisse.

See on küll imelik lugu. Ma tean inimesi, kes on logopeedi juures käinud, ja seal just kästakse neid harjutusi kodus ka pidevalt teha, kuna igapäevane ja pidev harjutamine ongi ainus meetod, kuidas tähed suhu saab. See peab ju kujunema automaatseks harjumuseks, see ei tule nii, et korra nädalas teed mingeid harjutusi ainult. Muidugi peab logopeedi juures mitu korda käima, et ta saaks kontrollida, et kõik ikka õiges suunas liigub, aga põhiline on just ise harjutamine. Sul oli kas imelik logopeed või ei saanud te üksteisest õigesti aru. Pealegi osa neist keeleharjutustest on nii lihtsad, et seal ei saa midagi nii väga valesti teha, aga keele treenimine on r-tähe jaoks hea võte.

+8
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 2 korda. Täpsemalt 12.01 16:51; 12.01 20:01;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Käisimegi u 3 korda. Harjutusi, mida ise teha, ei saanud kaasa, kuna need on päris rasked ja oht et valesti tehes harjutad hoopis valed võtted sisse. Ütleks, et 2/3 asjadest, mida logopeed tunnis last proovis tegema panna, mina ka ei oska teha, näiteks keelt rulli keerata.

Otsi kindlasti teine logopeed. Need harjutused, mida me kodus tegime, ei olnud kohe päris kindlasti midagi üle mõistuse ja sellised, millega mingeid valesid võtteid külge harjutada võiks. Ja neid tuleb teha igapäevaselt, isegi kui teie lasteaias oleks logopeed, siis poleks tal võimalik iga päev mõne lapse r-tähte harjutada. See töö jääb ikka vanematele. Ja usu, su laps on tulevikus sulle tänulik kui sa praegu tema puuduva r-tähega vaeva näed.
Keelt muide ei saagi kõik rulli panna. Minu laps saab, mina ei saa, selle harjutusega läks meil õnneks.

+9
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 2 korda. Täpsemalt 12.01 18:51; 12.01 22:13;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Minu kogemused jäävad päris mitmete aastate taha, aga mina sain oma lapsega logopeedile üldse perearsti kaudu ja logopeed oli polikliinikus (Tartus). Vaatan just netist, et ka nüüd annavad perearstid saatekirju logopeedile. Eks järjekorrad võivad pikad olla, aga vähemalt võiksid üritada. Me käisimegi mõnda aega seal regulaarselt ja laps sai R-tähe korda, nii et kooliajaks oli mure juba unustatud.

+3
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Ühinen: see ei ole paratamatus ja lapsel on R-iga palju parem, kodus toetada tuleb igal juhul. Lisaks geneerilistele keeleharjutustele on spetsiaalsed R-i seade harjutused (dnn-dnn—eelhäälik dzz—sõrme või pulgaga põrisema—ilma abita põrisema—kõnesse silbis, sõnas, lauses), materjali on isegi netis palju.

+5
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 2 korda. Täpsemalt 13.01 08:41; 15.01 09:56;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Kindlasti leia teine logopeed. Võibolla polegi vaja palju käia, aga kindlasti on vaja kodus harjutada. Minu noorem laps susistas s-tähte ja piisas vaid 3-4 korrast, kodus harjutasime ka ja logopeed justnimelt käskis kodus teha. Vanemal lapsel oli puudu r, k ja veel hulk tähti ja käisime umbes pool aastat logopeedil (4-5 eluaasta vahel). Ka see teine logopeed käskis kodus harjutada. Keelt rulli ajada mina ei pidanud, sest ma ei saa seda teha (see on geneetiline, kõik ei saagi seda teha), laps küll tegi.
Koolis enam tõesti häälikutega ei tegeleta.

+1
-1
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Võta raamatukogust Valli Vilu raamat “Pannkoogipidu”.Raamatus õpetatakse mängulisi keeleharjutusi lastele. Saate koos lapsega õhtuti harjutada. Alguses võib veidi raske olla, aga peale mõnda korda saate nipid kätte. Minu lapsele mõjus küll hästi.

+1
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Soovitaks ka raamatut “Pannkoogipidu”. Kui seda ei ole raamatukogus, siis tasub raamatupoest vaadata mängukompleti “Oh seda R-i”- ka aitab väga hästi. Aga võtmesõnaks jah igapäevane kodus harjutamine

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

olen käinud oma lapsega alates 3ndast eluaastast logopeedi juures. küll saatekirja küll ilma saatekirjata. teeme iga päev keeleharjutusi, vahetanud logopeedi. mu laps nüüdseks 7 ja mida ei ole, on R. üks logopeed tõstis käed üles ja ütles, et ta ei oska meid enam aidata, ta mõistus et võta seda et ei tule seda r-i. nõpuga stimuleerides tuleb, pikalt ka isegi, aga kõnesse mitte.

+1
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 2 korda. Täpsemalt 13.01 15:57; 13.01 19:24;
To report this post you need to login first.
Postitas:

olen käinud oma lapsega alates 3ndast eluaastast logopeedi juures. küll saatekirja küll ilma saatekirjata. teeme iga päev keeleharjutusi, vahetanud logopeedi. mu laps nüüdseks 7 ja mida ei ole, on R. üks logopeed tõstis käed üles ja ütles, et ta ei oska meid enam aidata, ta mõistus et võta seda et ei tule seda r-i. nõpuga stimuleerides tuleb, pikalt ka isegi, aga kõnesse mitte.

Kas keele- ja huulekida ei või takistada? Mu tuttava lapsel lõigati 3 x (!), enne kui lõplikult korda sai selle. Natuke enne 7 sai kõne piisavalt korda, sh ka r-i ütlema. Aga nemad käisid ka aastaid iganädalaselt logopeedil ja tegid kodus ka hoolsalt harjutusi.

+3
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 2 korda. Täpsemalt 13.01 18:54; 13.01 19:28;
To report this post you need to login first.
Postitas:

olen käinud oma lapsega alates 3ndast eluaastast logopeedi juures. küll saatekirja küll ilma saatekirjata. teeme iga päev keeleharjutusi, vahetanud logopeedi. mu laps nüüdseks 7 ja mida ei ole, on R. üks logopeed tõstis käed üles ja ütles, et ta ei oska meid enam aidata, ta mõistus et võta seda et ei tule seda r-i. nõpuga stimuleerides tuleb, pikalt ka isegi, aga kõnesse mitte.

Kas keele- ja huulekida ei või takistada? Mu tuttava lapsel lõigati 3 x (!), enne kui lõplikult korda sai selle. Natuke enne 7 sai kõne piisavalt korda, sh ka r-i ütlema. Aga nemad käisid ka aastaid iganädalaselt logopeedil ja tegid kodus ka hoolsalt harjutusi.

keelekida ja muude asjadega suus kõik korras.

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 2 korda. Täpsemalt 13.01 15:57; 13.01 19:24;
To report this post you need to login first.
Postitas:

olen käinud oma lapsega alates 3ndast eluaastast logopeedi juures. küll saatekirja küll ilma saatekirjata. teeme iga päev keeleharjutusi, vahetanud logopeedi. mu laps nüüdseks 7 ja mida ei ole, on R. üks logopeed tõstis käed üles ja ütles, et ta ei oska meid enam aidata, ta mõistus et võta seda et ei tule seda r-i. nõpuga stimuleerides tuleb, pikalt ka isegi, aga kõnesse mitte.

Kas keele- ja huulekida ei või takistada? Mu tuttava lapsel lõigati 3 x (!), enne kui lõplikult korda sai selle. Natuke enne 7 sai kõne piisavalt korda, sh ka r-i ütlema. Aga nemad käisid ka aastaid iganädalaselt logopeedil ja tegid kodus ka hoolsalt harjutusi.

keelekida ja muude asjadega suus kõik korras.

Kas korduvalt uuritud? Ma vist enne seletasin kehvasti – mu tuttava lapsel nimelt samuti öeldi logopeedil nii peale esimest kui teist lõikamist, et nüüd on kõik korras – kuni lõpuks kolmas logopeed siiski leidis, et pole korras ja tehti uus, viimane lõikamine. Ehk et kui kõik on nõutud, milles asi, tasub siiski võtta uus arvamus keele- ja huulekida osas, sest seda võib olla vahel väga raske tuvastada.

+4
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 2 korda. Täpsemalt 13.01 18:54; 13.01 19:28;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Kas keegi võiks R-i harjutustest linke panna, mis netist leitavad ja aitavad? Meil ka pole lasteaias logopeedi ja kuna töökoht pole lasteaia kõrval, siis ei kujuta ette, et hakkaksin iga nädal pool päeva töölt ära käima lapsega logopeedil.

+1
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Minu laps läks kooli sedasi, et ei osanud R tähte, käis pidevalt logopeedi juures (juba enne kooli ja kooli minnes). Kooli logopeedi juures käis ka, kuid jah koolis sellega ei tegeletud (kooli logopeed tegeles õigekirjaga, pikad, lühikesed häälikud). Minu laps sündis lihaste alatoonusega, sellega kaasnesid ka nõrgad näolihased. (imikuna ei jaksanud ta rinda imeda) Käis korra nädalas logopeedil, tegime kodus ka harjutusi. Lõpuks ma lõin juba käega ja leppisin mõttega, et laps ei hakka R ütlema ja siis järsku suve lõpus, enne 3.klassi minekut vandus ta millegi peale (ei mäleta enam, mis see olukorda oli) ja ütles täiesti selgesti “kurat”, R oli täiesti olemas, põrises õigesti jne. Kui ma muidu pahandan lapsega, kui kasutab vandesõnu, siis tookord võtsin kohe sellest kinni, palusin korrata ja siis uuesti niimoodi korrata, et venitab seda R, “kurrrat”. Ja oligi plaksti see R olemas (suvel oli paus, ei käinud logopeedi juures). Siis mingi periood oli tal selline, kus kõik L’d asendas rääkides R’ga. Mingi periood oli, kus ajas sassi nii kõnes kui kirjapildis, millal on R ja millal L. Nüüd on kõik paika loksunud.

+5
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Mõned näited netist:
https://logopeedilisedmangud.weebly.com/
http://haaldusraskused.weebly.com/
kõnesse viimiseks http://www.eralogopeed.eu/mang/

Lisan: keelekida hindamiseks pöörduksin kirurgi poole, keskmine logopeed ei ole selleks pädev.

+2
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 2 korda. Täpsemalt 13.01 08:41; 15.01 09:56;
To report this post you need to login first.
Postitas:

tean ka last, kes läks kooli nii, et ei osanud R- tähte. Siis hiljem lõpetas ka ülikooli nii, et ei osanud. Praegu ka ei oska. Lihtsalt logopeed kunagi ei võtnud jutule väiksena ja nii jäi. Muidu normis muu õppimine ja edukas elus.
Teine laps käis lasteaias logopeedi juures ja miskipärast ei tulnud R tähte. Käeline tegevus oli väga hea ja igasuguseid suu harjutusi ei suuda lõpmatuseni keegi teha.
Ema ütles siis sellele lapsele, et tead pole midagi hullu, kui sa ei oska seda R tähte, aga kui meelde tuleb, siis omaette vahepeal harjuta. Poole aastaga oli R olemas.

Ps see esimesena kirjeldatud laps olen mina.

Abi minust küll praegu polnud- niisama heietasin.

+1
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Meie laps ei osanud viieseks saades veel R-tähte. Guugeldasin ja panin endale kokku nõuandeid ja linke) sekka ka mõningaid kommentaare erinevatest teemadest. Ja ilma igasuguse logopeedita saime hakkama.
Minu “tarkvara” siis selline Ei hakka seda hetkel lühendama, kes ei soovi, pole vaja lugeda.

Keelelihas on nõrk ning seda tuleb pidevalt harjutada, aga see on asi, mida laps saab iseseisvalt teha: iga päev nt 15 minutit.

Harjutusi on erinevaid. Nt keelega teha kaussi ja oda, püüda keelega puudutada nina otsa või lõuga või suunata keel ühele või teisele põsele.
Lisaks on head sellised kõneharjutused (hea oleks kui on mingi silindrikujuline ümar ese hammaste vahel – parim on korgist pudelisulgur): “Part paterdas põõsas, prügi prääksus peenras, rikas riskis riisga” etc.
(kõneharjutuste tekstid ma mõtlesin lastele ise välja).

Laksutavad keelega (n-ö hobuse tegemine), puristavad lõdvalt huultega.

https://foorum.perekool.ee/teema/sugisel-kooli-aga-r-puudu/
https://foorum.perekool.ee/teema/6-aastane-ja-r-taht/
Kodus harjutamiseks leiad internetist pauerpointi formaadis mängu “Mesilane Mumm koristab tuba”. Aga seda peab jube järjekindlalt tegema

Mul 6 ja poole aastane tüdruk sai äsja r-i selgeks. Aasta tagasi hakkasime tegema suulihaste harjutusi, neidsamu, mida Kertriin Paabo teeb muinasjuttudena (youtube).
Minu lapsele meeldis neid järgi teha. Minuga nii aktiivselt ei teinud, aga sain kuidagi kaubale (andsin multika aega jmt) Ühe korra käisin logopeedi juures, tegelikult tegi logopeed samu harjutusi nagu seal nendes videotes.
Harjutasin ka teda “trõnn” ütlema, nagu motikas käivitub trõnn-trõnn-trõnn. Lugesin kuskilt selgitust et, keel on T ja R tähe hääldamisel samas suulae piirkonnas ja R tuleb lihtsamalt. Tuleb hääldada välja hingates, nagu puhuks keele peale. Vaikselt hakkas see R sealt kuskilt kostuma (trenn, trõnn, vedru, katrin, troll jmt sõnad)

https://www.youtube.com/playlist?list=PLgjG92PQ6LzZQZPB0qOxf4MFdrFnX6qHt
https://www.youtube.com/channel/UCNN1xlXaNeMP4F2mfLjqctg/videos
https://www.youtube.com/watch?v=T75nul-aJIo
https://www.youtube.com/watch?v=K61iJ711UCA
https://www.youtube.com/watch?v=QnxJOoqYnkQ

Meid aitas konkreetselt see video https://www.youtube.com/watch?v=NMfRSGIpwrQ (see ka K.Paabo muinajuttude hulgas)
Tegime ka teisi harjutusi, lapsel oli väga põnev. Oli suht lootusetu tunne, 5a saime puhta R tähe selgeks.

HARJUTUSED KEELELE:
Teeme keelest labida: sirutame keele suust välja, keeleservad puudutavad suunurki, keel on ühtlaselt lai. Püüda asendit säilitada (koer või kass näitavad keelt).
Alumise huule limpsimine keelega: keel asetatakse alumisele huulele, tõmmatakse siis tagasi. Korratakse mitu korda (kass limpsib piima, jäätise limpsimine, karu limpsib mett).
Keel limpsib alumist huult ühest suunurgast teise liikudes (kass lakub piimast suud, karu lakub meest suud, lehma keel liigub nii).
Teeme keelest labida ja puhume õhku üle keele (koer lõõtsutab keel suust väljas).
Teeme kitsa ussikeele: sirutame keele kaugele suust välja, püüame puudutada keelest eemaldatud eset (pulgakommi). Keele tipp peab muutuma teravaks (uss näitab meile keelt).
Suu avatud, keeletipuga puudutada kord ülemisi, kord alumisi hambaid (pall, õhupall põrkab üles-alla).
Mängime kella: väljasirutatud keel liigub ühest suunurgast teise. Algul tempo aeglane, keel püsib suunurkades kaua, hiljem muutub tempo kiiremaks (käekell tiksub nii, kiik kiigub ühele ja teisele poole, koer liputab saba).
Huuled pingutatud tahapoole (naeratus), näitame hambaid, keel puudutab ülemisi hambaid (rong sõidab TTTTT, seda teha nii aeglaselt, kui kiires tempos).
Naeratus, näitame hambaid, keel puudutab ülemisi hambaid, imeme ta ülemiste hammaste taha (matsutamisemoodi heli) – kutsume sea sööma.
Mängime oravat: keeleselja imemine suulae külge avatud suuga (orav teeb pähkleid puruks).
Suu avatud, tõstame keele üles nii, et keeletipp oleks ülemiste hammaste taga. Hoida asendit (ussike ronib mööda rohukõrt üles). Kui lisame hääle, siis heliseb kelluke (till), heliseb telefon (till), kala õhumullid vees (mull-mull), äratuskell heliseb (till), vesi voolab (sull-sull).
Hobuse kabjaplagina imiteerimine – keele imemine suulakke kord mossis suuga, kord naeruse suuga vaheldumisi.

+3
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Kui ajad on päevasel ajal siis pole oluline, et kasvatad last üksi või mitte, üldiselt mõlemad vanamad on päeval tööl. Kas sul vanaema, vanaisa lapsel pole, et nemad saaksid lapsega logopeedi juures käia. Katsu ikka organiseerida nii et laps jõuaks logopeedi juurde.
Lapsel suurena endal lihtsalt ebamugav, aga palju see R tähe puudumine ikka segab, näitleja Andrus Vaarikul puudub ka R täht tema omapära, mis seal ikka.

+1
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Olen logopeed.

Pole hullu kui /r/ häälikut veel pole. Osadel lastel tulebki alles 1. klassis. Kui laps on motiveeritud harjutama, siis kindlasti pöörduge logopeedi pole. Koolis töötav logopeed peab ka tegema häälikuseadet. Eripedagoog ei tee häälikuseadet. Julgelt pöörduge koolis logopeedi poole. Kui aga võimalik, siis saab head abi eralogopeedilt kindlasti.
Koolipikendust ainult r-i puhul küll ei anta.

+1
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 2 korda. Täpsemalt 21.01 21:22; 21.01 21:27;
To report this post you need to login first.
Postitas:

mina ka ei oska teha, näiteks keelt rulli keerata.

R hääliku jaoks pole vaja keelerulli. Oluline on lai keel, keelekauss, st keeleküljed vastu ülemisi hambaid. Hobuse kappamise hääl, st keele laksutamine.
Dnn, dzz hääled. T hääliku pealt proovida. Mesilashääl.

+1
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 2 korda. Täpsemalt 21.01 21:22; 21.01 21:27;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Käin juba ülikoolis, kuid ei oska korralikku Ri. Sõnade sees hääldan tihti enam-vähem õigesti, aga eraldi põristada ei oska üldse.
Sündisin kakskeelsesse perre ja õppisin mõlemas keeles varakult rääkima. 6-aastaselt viidi mind logopeedi juurde, et õpetada selgeks puuduolev R. Mulle anti hulk harjutusi, mida vanemad minuga peaaegu iga päev harjutasid, kuid sellest polnud üldse abi. Kui olin 9, viidi mind koos noorema vennaga uuesti logopeedi juurde. Vend sai mitme kuu pikkuse pingutuse tulemusena Ri selgeks, kuid mina mitte. Mul hakkas hoopis keele peal kasvama haruldane kasvajatüüp (õnneks healoomuline). Vanemad otsisid aastaid ravi, kuni lõpuks sain teises riigis operatsioonile. Pärast seda oli mu kõne eriti halb ning operatsioonist taastumine oli vaevaline. Tihti oli tunne, nagu räägiksin täis suuga. Parim, mis mind aitas, oli flöödiring, kuna pärast seda läks mu kontroll keele üle paremaks.

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Näitan 24 postitust - vahemik 1 kuni 24 (kokku 24 )


Esileht Koolilaps R täheta kooli