Meie laps ei osanud viieseks saades veel R-tähte. Guugeldasin ja panin endale kokku nõuandeid ja linke) sekka ka mõningaid kommentaare erinevatest teemadest. Ja ilma igasuguse logopeedita saime hakkama.
Minu “tarkvara” siis selline Ei hakka seda hetkel lühendama, kes ei soovi, pole vaja lugeda.
Keelelihas on nõrk ning seda tuleb pidevalt harjutada, aga see on asi, mida laps saab iseseisvalt teha: iga päev nt 15 minutit.
Harjutusi on erinevaid. Nt keelega teha kaussi ja oda, püüda keelega puudutada nina otsa või lõuga või suunata keel ühele või teisele põsele.
Lisaks on head sellised kõneharjutused (hea oleks kui on mingi silindrikujuline ümar ese hammaste vahel – parim on korgist pudelisulgur): “Part paterdas põõsas, prügi prääksus peenras, rikas riskis riisga” etc.
(kõneharjutuste tekstid ma mõtlesin lastele ise välja).
Laksutavad keelega (n-ö hobuse tegemine), puristavad lõdvalt huultega.
https://foorum.perekool.ee/teema/sugisel-kooli-aga-r-puudu/
https://foorum.perekool.ee/teema/6-aastane-ja-r-taht/
Kodus harjutamiseks leiad internetist pauerpointi formaadis mängu “Mesilane Mumm koristab tuba”. Aga seda peab jube järjekindlalt tegema
Mul 6 ja poole aastane tüdruk sai äsja r-i selgeks. Aasta tagasi hakkasime tegema suulihaste harjutusi, neidsamu, mida Kertriin Paabo teeb muinasjuttudena (youtube).
Minu lapsele meeldis neid järgi teha. Minuga nii aktiivselt ei teinud, aga sain kuidagi kaubale (andsin multika aega jmt) Ühe korra käisin logopeedi juures, tegelikult tegi logopeed samu harjutusi nagu seal nendes videotes.
Harjutasin ka teda “trõnn” ütlema, nagu motikas käivitub trõnn-trõnn-trõnn. Lugesin kuskilt selgitust et, keel on T ja R tähe hääldamisel samas suulae piirkonnas ja R tuleb lihtsamalt. Tuleb hääldada välja hingates, nagu puhuks keele peale. Vaikselt hakkas see R sealt kuskilt kostuma (trenn, trõnn, vedru, katrin, troll jmt sõnad)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLgjG92PQ6LzZQZPB0qOxf4MFdrFnX6qHt
https://www.youtube.com/channel/UCNN1xlXaNeMP4F2mfLjqctg/videos
https://www.youtube.com/watch?v=T75nul-aJIo
https://www.youtube.com/watch?v=K61iJ711UCA
https://www.youtube.com/watch?v=QnxJOoqYnkQ
Meid aitas konkreetselt see video https://www.youtube.com/watch?v=NMfRSGIpwrQ (see ka K.Paabo muinajuttude hulgas)
Tegime ka teisi harjutusi, lapsel oli väga põnev. Oli suht lootusetu tunne, 5a saime puhta R tähe selgeks.
HARJUTUSED KEELELE:
Teeme keelest labida: sirutame keele suust välja, keeleservad puudutavad suunurki, keel on ühtlaselt lai. Püüda asendit säilitada (koer või kass näitavad keelt).
Alumise huule limpsimine keelega: keel asetatakse alumisele huulele, tõmmatakse siis tagasi. Korratakse mitu korda (kass limpsib piima, jäätise limpsimine, karu limpsib mett).
Keel limpsib alumist huult ühest suunurgast teise liikudes (kass lakub piimast suud, karu lakub meest suud, lehma keel liigub nii).
Teeme keelest labida ja puhume õhku üle keele (koer lõõtsutab keel suust väljas).
Teeme kitsa ussikeele: sirutame keele kaugele suust välja, püüame puudutada keelest eemaldatud eset (pulgakommi). Keele tipp peab muutuma teravaks (uss näitab meile keelt).
Suu avatud, keeletipuga puudutada kord ülemisi, kord alumisi hambaid (pall, õhupall põrkab üles-alla).
Mängime kella: väljasirutatud keel liigub ühest suunurgast teise. Algul tempo aeglane, keel püsib suunurkades kaua, hiljem muutub tempo kiiremaks (käekell tiksub nii, kiik kiigub ühele ja teisele poole, koer liputab saba).
Huuled pingutatud tahapoole (naeratus), näitame hambaid, keel puudutab ülemisi hambaid (rong sõidab TTTTT, seda teha nii aeglaselt, kui kiires tempos).
Naeratus, näitame hambaid, keel puudutab ülemisi hambaid, imeme ta ülemiste hammaste taha (matsutamisemoodi heli) – kutsume sea sööma.
Mängime oravat: keeleselja imemine suulae külge avatud suuga (orav teeb pähkleid puruks).
Suu avatud, tõstame keele üles nii, et keeletipp oleks ülemiste hammaste taga. Hoida asendit (ussike ronib mööda rohukõrt üles). Kui lisame hääle, siis heliseb kelluke (till), heliseb telefon (till), kala õhumullid vees (mull-mull), äratuskell heliseb (till), vesi voolab (sull-sull).
Hobuse kabjaplagina imiteerimine – keele imemine suulakke kord mossis suuga, kord naeruse suuga vaheldumisi.