3-5 aastani kasvatad, siis naudid kasvatuse vilju. 14 aastane kasvatab juba sind.
No ma ei tea. Meil küll ei loetud enne kohustusliku kooliea lõppu last veel iseseisvaks ja vabaks. Loomulikult võis otustada ise ja vaielda väiksemate asjade üle, aga mõnes asjas kehtis siiski “sõjaväekord” ehk reeglid, mis ei olnud vaieldavad, kuni põhikooli lõpuni.
Näiteks see, et öösel tuleb magada ning mitte mingit näit. teleka vaatamise tõttu magamata olekus kooliminemist ei ole. Või see, et kodused tööd peavad olema enne magaminekut tehtud – selline asi, et õhtul kella 10-ks ei olnud veel päevikussegi vaadanud, küll võimalik ei olnud. Koolipäevale eelneval päeval tuli magama minna hiljemalt kell 11. Kui oleks püüdnud peale seda veel telekat vaadata – oleks lihtsalt ilma pikema jututa magama aetud. Reede-laupäev ja koolivaheajad tuli magamamineku piiri nihutamine (mitte just päris piiramatult, aga mingi eriti huvitava asja tuli kõne alla kauem ülevalolemine).
Mõnes mõttes tegid sellised vankumatud reeglid isegi elu lihtsamaks – me teadsime, et õhtust ülevapassimist ei tasu planeeridagi, ei raisanud üldse energiatki selle peale ning kobisime üsna rutiinselt magama.
Aga see nüüd selguski, et õppimise asemel istuti telefonis ja kui küsisin õhtul kl 22 õppimise kohta, siis vastati, et oi jah, ahah, see stuudium jah, ma ei ole veel vaadanud, mis õppida on.
Samamoodi õppimine – muidugi, teoreetiliselt sai kodutöid ja ka simuleerida ehk teha lohakamalt – aga praktikas, kui sa niikuini juba õpiku lahti lõid ehk olid sunnitud “koerast üle saama” (sest õpiku lahtivõtmine ja esimese lause lugemine ongi sageli see kõige raskem samm), siis said ka edasi ehk õppisidki ära.
Muidugi ma usaldan, aga mida teha siis, kui seda hakatakse kuritarvitama ja valetama?
Tolle aja vanemad ei teinudki sellest mingit usalduseküsimust – lihtsalt kuidagi teadsid, et lastel on see esimese sammu tegemine (õpiku lahti löömine ja esimese lause lugemine) raske – kerge “seljas elamine” aga aitab nad sellest üle. No ja lausa valetamine: “On küll õpitud” – see tuleks ju jällegi lapsevanema-õpetaja suhtlusest välja, nii labase valega kaugele ei purjeta.
Arvan, et ka preagu on õppimise/mitteõppimise ja magamise/ülevaoleku vabaduse jätmine enne põhikooli lõppu siiski vara. Gümnaasiumis, jah, võiks ehk suhtuda “julmalt” ehk nii: “Ise teab, millal magama läheb ja kuidas koolis hakkama saab. Kui on nii kehv tahtejõud, et enda ohjamisega hakkama ei saa – täiskavanud inimene, eks mingu siis tööle!” Põhikoolis nii suhtuda on ikka veel vara mis vara.
Muu netisolek, mis ei tule väljamagamise/õppimisega mittealustamise arvelt, on venivam teema.
Kasutaja on kirjutanud teemasse 4 korda. Täpsemalt 30.01 12:11; 30.01 12:56; 30.01 13:09; 30.01 20:03;