Esileht Väikelaps Väikelaps ja nutiseadmed

Näitan 18 postitust - vahemik 1 kuni 18 (kokku 18 )

Teema: Väikelaps ja nutiseadmed

Postitas:

Kas teie lapsed kasutavad nutiseadmeid/telefone multikate jms vaatamiseks?

Kui kaua päevas?

 

Kuidas see mõjutab lapse arengut?

+1
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Laps neljane. Vaatab ainult suurest telekast oma asju. Üliharva vaatab midagi koos suuremate vendadega nende tahvlitest. Näiteks suvel maakodus oli pikemalt elekter ära.

+1
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Ekraan on ekraan ja selle kohta palju infot netis saada, guugelda väikelaos ha ekraaniaeg.

Nutiseadmed mõjutavad lisaks ka füüsilist poolt, kui on koguaeg kängus selle kohal jne.

Mida väiksem laps, seda olematum ekraaniaeg.

Meie peres – multikad jmt ikka telerist (vajadusel bluetoothi vmt kaudu). Minu vana telefoni kasutavad vahel piltide ja videode tegemiseks. Vabalt kättesaadavad pole, aga kindlasti rohkem kui soovitatav….

+1
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Andsime vana nutitelefoni 2,5 aastasele. Panime peale lastesõbralikud mängud, muusika, youtubei. Peale 1 tundi näperdamist ei andnud enam ära. Siis hakkas iga päev nõudma ja karjuma selle järgi. Kõik. Peale seda ühte korda meie katse lõppes. Laps ei tohiks nii hüsteeriliselt nõuda ja vahtida. Tulemuseks oli kuu aega ilma igasuguse ekraanita ja edaspidi ongi olnud multikas ainult harv asi. Mida vähem neid vahib, seda vähem küsib ja seda rohkem iseseisvalt toimetab. Nutiseadet saab nii palju, et luban vahest tal telefonist pilte vaadata enda kõrval.

+8
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Viiene saab maksimaalselt kord nädalas 20-30 minutit Alpa mängu tahvelarvutist mängida. Telekast võib vaadata multikaid mitte rohkem kui tund aega päevas, aga lasteaiapäevadel tihti ei panegi telekat tööle üldse.

+2
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 2 korda. Täpsemalt 25.04 16:05; 26.04 16:39;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Ma tean, et soovitatakse väga tungivalt ekraaniaega piirata, aga meil oli nii.

Umb 1,5a-selt Youtube mõni päev lausa lapsehoidja asemel. Õppis lastevideosid vaadates sõnu, värve, numbreid selgeks inglise ja eesti keeles. Rääkima hakkas küll hiljem, enne 2a, aga värve ja numbreid kahes keeles korraga. 2a ta enam ei tahtnud telefonist videosid vaadata ega mänge mängida – nii siiber oli tal vist juba sellest. Praegu 2,5a aegajalt harva ütleb, et ta tahab videosid vaadata, aga muud, päriselulised tegevused on ta jaoks palju huvitavamad, kui telefon. Eelistasin eakohaseid hariduslike videosid. Aga eks täiskasvanuna paistab, kas erineb väga palju neist lastest, kes nutit ei saanud.. Tean, et ekraaniaeg ületas igasuguseid norme ja soovitusi, aga see oli tol hektel ainus võimalus, et ma ise hulluks ei läheks.

+4
-8
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Eelmise postitajaga sama kogemus. Laps sai telefoni kätte ikka päris varakult. Alguses laulud, edasi multikad, nüüd 2,5a on hakanud harivaid mänge mängima.

Tunneb samuti numbreid, tähti, värve ja enamus teisi asju lisaks emakeelele ka inglise keeles mida on youtubest õppinud.
1,5 aastaselt oli tõesti olukordi kus ei andnud enam telefoni käest ära ning pistis hüsteeriliselt karjuma, kuid nüüd on tal oma tahvelarvuti mis on päev otsa laua peal ja ise võib kasutada millal tahab. Kasutab enamasti siis kui mina teen kas lõunasööki voi ohtusooki muidu võib ta vabalt ka päev otsa seal laua peal olla.

+2
-5
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Jah, vaatavad multikaid eesti, vene ja inglise keeles tahvlis. Hiljuti lihtsamad mängud on ka hakkanud huvi pakkuma. Telekat meil kodus ei ole.

Vaatavad nii palju, kui emmel on vaja. Beebi vaja magama kiigutada, lasteaiaealistele tahvlid ette. Hommikupahuruse vastu ei aita miski paremini kui üks Autolinna osa, sellest piisab, et vabatahtlikult hambaid pesema tulla. jne

Arengule on mõjunud suurepäraselt – lapsed räägivad reaalselt kolme keelt – eesti, vene ja inglise. See on minu teadlik taotlus olnud. Kahju on neist vanematest, kes fb-s oma koolilastele eraõpetajaid otsivad, sest laps ei saa isegi koolitasemel inglise või vene keelega hakkama.

+3
-7
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Tahvlit pole.

(Minu) telefoniga teeb koolieelik sõbrannaga videokõnesid.

Läpakaga teevad korra-kaks nädalas robootikaülesandeid.

Telekat vaatavad korra-kaks nädalas.

Raamatuid loevad iga päev.

 

Usun küll, et nutiseade võib teatud asju (peamiselt mälu, aga ka nt reaktsiooni) treenida, aga see on vaid üks tahk väikelapse arengust.

+7
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

qKahju on neist vanematest, kes fb-s oma koolilastele eraõpetajaid otsivad, sest laps ei saa isegi koolitasemel inglise või vene keelega hakkama.

On ka neid, kes saavad vabalt seadmeid sihipäraselt kasutada, aga võõrkeelte õppimine ei edene, sest pole nii hea mälu (ja keelevaist) lihtsalt. Päris palju on ka tänapäeval neid lapsi, kes oskavad suulist keelt, aga kirjutada/lugeda võõrkeeles üldse ei oska ning võivad ikkagi vajada samasugust abi nagu need, kes koolis hakkavad neid keeli õppima ilma igaduguste eelteadmisteta. Seetõttu üldistada selliselt ei saa. Koolitasemel võõrkeele õppimime on palju mitmekülgsem ning nõudlikum kui suulise kõnekeele omandamine multikatest või Youtube’st.

+3
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 2 korda. Täpsemalt 25.04 16:05; 26.04 16:39;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Vabandust väga, aga appi kui õudne on lugeda, et siin mõned lapsevanemad on vabatahtlikult nii väikesele lapsele (1.-2. aastane) telefoni või tahvli kasutamiseks andnud. Tänaseks päevaks on ammendavalt olemas infot ja uuringuid nutiseadme mõjust (väike)lapse ajule. Kurb.

Minu laps on veidi üle aastane, aga juba enne sündi sai koos abikaasaga otsustatud, et nutiseadmete osas saab olema nulltolerants. St lükata igasugune nutiseadme kasutamine võimalikult kaugesse tulevikku, kõige varasemalt kooliaega. Miks peab mudilasel olema omaenda tahvel? Täiesti mõistusevastane.

Multikaid ma oma lapsele näidanud pole, üldiselt proovime telekat kinni hoida tema ärkvelolekuaegadel. Päris beebina sai paar korda vaadatud neid imikutele rahustavalt mõjuvaid videoid, aga edaspidi mitte, sest minu jaoks oli kohe pigem hirmutav, kui väga see ekraan väikese inimese enda ette naelutab.

Liiga tihti olen ka näinud teisi peresid väljas (restoranides või hotellides) einestamas, väikelapsel ekraan nina all söömise ajal. Kas see on tavaline? Mulle jällegi oli šokeeriv. Me paneme just söögi ajaks kõik segavad asjad kinni (telekas, muusika ka üldiselt), sest panin algusest peale tähele, kuidas lapse tähelepanu siis söögi pealt mujale hajus.

Olen just lootnud, et ehk praegune põlvkond, kes hetkel lapsi saab, on juba piisavalt näinud seda nutimaaniat ja -sõltuvust ja seetõttu proovivad oma lapsi sellest hoida..

 

+13
-3
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Võitlus ekraanidega on emaks olemise juures kõige raskem asi minu meelest! Lasteaiaealistel lastel lasime me mängida vaid neid telekamänge, kus pidi liikuma (hüppamise ja tantsumängud). Seejärel lisandusid muidugi Minecraft ja teisedki. Tahvelarvutit pole veel oma 8- ja 10-aastasele soetanud, ei näe vajadust veel ühe ekraani võimaluseks. Telefonis on mõlemal 30 minutit päevas. Telekat ju muidugi vaatavad ka ja arvutis mängivad Robloxi. Aga minu lapsed on jah muidugi väikelapseeast juba väljas.

Sugulase 5-aastasel tütrel on oma tahvel ja seal on tal ka Tiktok! Ta vaatab tahvlist seda, mida soovib! Youtube’ist vaatab kõige jaburamaid videoid ja TikTok on ju üdini idiootsus oma lollakate lühivideotega. Miks on see lubatud, ma ei tea, aga eks vast seetõttu, et on ju lihtne, kui laps vaikselt istub kuskil. Samuti lastakse selles peres ja ka meie naabri peres lastel söömise ajal tahvlit vaadata. Vastasel juhul lapsed reaalselt kargavad pidevalt söömise ajal püsti (ka meie juures külas olles laua taga süües) ja nihelevad. Aga tahvli ees võtab söömine vähemalt pool tundi aega. Ka WCs käiakse tahvliga!! See on nii õudne lihtsalt.

Väga keeruline on lapsevanemaks olemise juures ka see, et minu lapsed vahel ütlevad mulle, et ma olen nii karm ema. Teistel on TikTokid ja muu taoline piiramatult lubatud. Kuidas lapse mõistlusele selgeks teha, et mina olen tegelikult hea ema? See on nii raske! Selline võrdlemine teiste peredega… kõigil on erinevad reeglid, no õudne. Ma ei mäleta sellist asja ajast, kui ise laps olin. Kõik oli nagu normaalne, lapsed mängisid laste mänge. Ei olnud mingit võrdlemist, kellel on rohkem netiseadmeid ja rohkem aega jne jne… Toon veel ühe näite: restoranides on lastel tihti nutiseadmed ees. Minu jaoks on see 100% välistatud!!!  Aga miks teistel vanematel absoluutselt empaatiavõime puudub? Miks ei mõelda natukenegi sellele, mida mõtlevad teiste laudade ääres võõrad lapsed, kuidas nende vanemad peavad oma lastele selgitama, miks osadele on ekraanid restoranis lubatud?? Üldse on empaatiavõime nagu maailmast ära kadunud…

+7
-4
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Soovitan lugeda Eesti neuroteadlase Jaan Aru artikleid nutideadmete toimest väikelastele. Ja ka tema raamat “Ajust ja arust” on põnev ning igapäevaste näidetega.

+9
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Üldse on empaatiavõime nagu maailmast ära kadunud…

Olen isa ja empaatiavõimeta. Seetõttu on meil nii, et ühelgi lapsel pole telefoni, nutitelefoni, nutikella, tahvlit, nühvlit, rühvlit, sülearvutit ega muud sellist. Televiisorit kodus ei ole. Distantsõppeks on üks lauaarvuti, kus on Ubuntu, klaviatuur on aastast 1993 ja kineskoopmonitoril on režiim 1024×768 (Super VGA), monitor ei vea rohkemat välja. Koolitunni tarkvara (Google Meet jms) muidugi töötab, osad mängud ja multikad ka, aga nende vaatamist piirame, arvutit ei saa sugugi igal ajal avada. Kooliskäival lapsel on osutitega elektrooniline käekell, et ühistranspordis õigel ajal liikuda.

Oleks mul empaatiavõime olemas, oleks ammu igasuguseid vidinaid koju tulnud ja kõik muudkui vahiks oma ekraane.

Mina soovin ja soovitan just vähem empaatiavõimet, liigne “hoolimine” on kogu selle maailma p.kkikeeramise üks koostisosadest. Mitte teised ei pea tundma “hoolimist” sinu suhtes, et sa saaksid oma lapsi vähese ekraaniajaga kasvatada, vaid sa ise pead tundma “mittehoolimist” oma laste suhtes, et nende virina peale mitte reageerida.

+8
-3
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Kuritegelik on tited ekraani taha naelutada, see on teadlik sõltuvuse tekitamine ja minu meelest lapse väärkohtlemine. Keeleoskuse argumenti kasutatakse ekraani eelistest rääkides sageli, aga see, et ta õpib ekraani kõrvalt inglise keeles uan-tuu-frii lugema ja värvinimetusi ütlema, EI OLE keeleoskus. Kas su 2-aastane inglise keeles SUHELDA ka oskab? Ei, ja uuringute järgi suure tõenäosusega eesti keeles ka mitte, sest suhtlemist läbi ekraani õppida ei saa. Palju ekraani taga olevad väikelapsed on aga statistiliselt märksa kehvema suhtlusoskusega, väiksema sõnavaraga ja keelelises arengus eakaaslastest maas. Suhtlemist õpitakse suheldes ja reaalne suhtlemine on 2-aastase lapse reaalne arenguvajadus, millest on mugav, aga väga lühinägelik last ekraani taha paigutades mööda vingerdada.

Veelgi hullem on aga pauk, mille liigne ekraanivahtimine paneb lapse ajule ning mänguoskusele, fantaasiale. Pidevalt ekraane tarbivad lapsed ei suuda leida köitvaid mänge ja tegevusi väljaspool ekraani, sest nende aju on harjunud maksimaalse lõbu ja äärmiselt tugevad muljed saama kätte minimaalse pingutusega.

Kindlasti tekib siia teemasse kohe trobikond neid, kelle lapsed on pidevast ekraanivahtimisest hoolimata loomingulised rõõmurullid, kes leiavad mängleva kergusega tegevust ka väljaspool ekraani – palju õnne, te olete siis paraku suured ja haruldased erandid. Enamikule lastest mõjub liigne ekraaniaeg aga palju hullemini, kui enamik vanemaid last youtube´i suunates ettegi oskab kujutada.

+9
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Eks see nutiaeg on üks kole aeg küll. Minu 7aastane ei huvitu telefonist, vahest vaatame koos sarju telekast või mõne multika, kuna ta enamus ajast viidab aega õues. Ma kõige väiksemale ültse ei annagi ja ta telekast ka ei huvitu. Kõige vanemale sai telefon ostetud, et koolis käies mulle helistada saaks, kodus teeb seal sõbrannadega vidjokõnesid ja samal ajal joonistab, võib mängida mõnda mängu ka. Talle on lubatud kinndlatel aegadel ja ta teab, kui nõudma hakkab või silmi ei puhka ja ise ära ei pane, siis telefon on minu käes 7päeva hoius ja see mõjub talle. Vaadates tuttavate lapsi, kel ärgates juba telefon näos on ja pärast on hull sõda lahti, sest see mõjub kui narko ja kes loobuksgi sõltuvust tekitavast asjast vabatahtlikult, seega ma hoiaks sellise asja ära ja 7aastane saab oma esimese telefoni kooli minnes ja väiksemale ka enne kooli telefoni ei osta. Üks tuttava laps lõhkus ühe aasta jooksul ära 5telefoni, jättis porilompi, lillepott kukkus peale jne. Selle asemel, et karistuseks osta nuppudega telefoni, kuni on õppinud telefoni hoidma, siis ostis talle igakord kohe uue ja kuidas laps õpib sellest, ekraani aeg piiramatu ja kui natukenegi nuttis ja jonnis, anti kohe järgi ja sai uue. Ja teisele, kes arvavad, et see on nii äge, et laps oskab inglise keeles rääkida, siis see ei ole nii äge midagi, vaadates tuttavaid, siis see segab eestikeele õppimist kooli minnes päris palju ja oma vanuste lastega suhtlemis probleemid tulevad, soovitaksin nii väikse lapse telefonist ära võõrutada, aga eks iga vanem teeb ise nii nagu heaks arvab, ma ei tee kellelegi ettekirjutusi.

+1
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Minu 4aastane laps on ikka täitsa mitu tundi päevas tahvlis. Nimelt, seoses koroonaga ei käi ta juba aasta lasteaias. Mina olen absoluutselt seda meelt, et tahvel võib ka väga kasulik lapsele olla. Ja selle kohta on tehtud ka uuringuid, mis seda on kinnitanud. See aga tähendb, et laps kasutab ekraani VÄGA kontrollitult.

Jah, minu laps on õppinud tahvli abiga nt inglise keeles suhtlema. Ei, ta ei räägi ainult uan, tu, frii, vaid reaalselt võib pikad jutud maha vadistada. Jah, ta teeb rääkimisel mõningaid vigu, aga see on normaalne.

Meie tahvli aeg jaguneb laias laastus kaheks. Pool ajast mängib ta keeleõppemänge ja teise poole vaatab multikaid või videosid, mille siis mina olen heaks kiitnud. Mingeid kätega mänguasjade lahtipakkimise videosid ma kindlasti ei luba.

Tahvel aitab meil päris paljude teemadeni jõuda, milleni muidu ehk ei jõuakski. Nt mingi aeg vaatas ta Peppat ja tuli mulle rääkima, et roomlane ütles Veni Vidi Vici. Võtsime siis laste entsüklopeedia lahti ja rääkisime, kes on roomlased, mis see veni vidi vici on jne. Päris pikalt vestlesime sel teemal. Teine päev tuli ta mu juurde mingi konnapildiga ja ütles “tadpoles are hatching”, et tema Oktonautidest teab küll. Otsisime siis entsüklopeediast jälle välja konnad ja kullesed ja kõik muu, mis sinna juurde käib jne. Vahepeal vaatas dinosauruste videosid, nüüd vaatab loodusvideosid. Õpib midagi kuskilt, siis käib ja küsib minu või isa käest. Kuna ma ise eriline loodushuviline ei ole kunagi olnud, siis mul tihti põnev koos temaga uurida neid asju nt kuulasime kaamli, sebra jt hääli youtubest. Lisaks on ta erinevate kultuuride ja rasside kohta õppinud videote vahendusel jne. Lisaks õppis juba varakult, kuidas piim pudelisse jõuab, kuidas mesilased mett toodavad ja see siis purki jõuab jne. Mingi aeg laulsime koos neid baby sharke ja muid ingliskeelseid laule, mida ta siis sealt youtubest õppis. Samuti teeb vahelduva eduga lastejooga videosid kaasa, kus siis instruktor räägib muinasjuttu ja samal ajal teeb harjutusi. Lugeda ta ju ise veel entsüklopeediaid vms harivat kirjandust ei oska, aga videod tekitavad temas huvi ja annavad teadmisi.

Loomulikult ma vaatan, et mu laps käiks ja liiguks piisavalt õues, sööks korralikult ning tegeleks ka ekraanivälise tegevusega. Lisaks käib ta ca 5h nädalas eraõpetaja juures, kes pidevalt ka tagasisidestab lapse võimeid ja oskusi. Õpetaja kiidab teda, et väga tubli ja terane laps, eriti hea on keeleline ja peenmotoorika areng. Tubli on ta olnud algusest peale. Rääkima hakkas 1,5 ja kaheselt juba tulid väga pikad laused, oskas värve, numbreid, tähti jne, aga me oleme temaga ka väga palju tegelenud. Tema iseloom on olnud väikesest peale selline, et ta on nõudnud endaga pidevat tegelemist. Meil ei olnud sellist lõbu, et panime lapse üksi põrandale mängima (ja seda juba palju enne ekraane). Mingist vanusest hakkas ka üksi mängima ja toimetama, fantaasiat on ülearugi.

Minu lapsele sobib hästi selline kombineeritud ekraaniõpe. Samas tuleb tõdeda, et kõik lapsed ei ole ühesugused. Nt minu naabri laps ei oska 2,5aastaselt rääkida, samas keegi nagu ei tegele selle teemaga, ainult surutakse talle tahvel ette pidevalt mingisuguste häälitsevate elukatega. Seda ma ei pea õigeks. Ekraan annab väga palju võimalusi, kui seda õigesti kasutada, aga kätkeb endas ka palju ohtusid, kui seda valesti kasutada. Enne, kui laps rääkida ei oska enam-vähem arusaadavalt, ma lapsele ekraani kätte ei annaks.

+1
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Minu 4,5 aastane ca 1,5 tundi päevas tahvlis/telekas. Tahvlis meeldivad pusled, loogika mängud, tähtede ja värvide mängud, joonistamine ja värvimine. Telekas siis etv2 multikad.

Ma ise leian kah, et ei saa ühte patta panna lihtsalt nutiseadmes olemise. Oluline on, et mida laps seal teeb ja vaatab. Rumaluste ja nn nüristamise kõrval on ka palju arendavat.

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Näitan 18 postitust - vahemik 1 kuni 18 (kokku 18 )


Esileht Väikelaps Väikelaps ja nutiseadmed