Minul on kolm kahe aastaste vahedega last. Ma võtsin eesmärgiks, et ei saa pidurdada suurema lapse arengut seepärast, et preres on väiksemad lapsed ka. Tuleb leida lahendused. Minu lahendused olid need, et suurema lapse pisikesed ja nuppudega asjad käisid eranditult kõrgemal, selleks kohandatud riiulil-kapis. Väikeste asjadega tohtis mängida ainult laua peal, naril või minu magamistoas kui uks oli vahelt kinni. Suurem pidi õppima (ja õppis ka) selgeks, et ühtegi maha kukkunud asja sinna jätta ei tohi. Väiksemale otsisin lahedaid alternatiive. Kui suurem pani lego kokku, siis väiksem sai sama teha lego duplotega. Kohe alguses jagasin lastele oma sahtlid,. oma kapid, kust teine laps asju võtta ei saa. Ja siis käisin ja rääkisin kahesele, kui ägedad asjad tema sahtlis on ja vanem õdfe kindlasti sealt midagi võtta ei tohi. Kahesele see väga meeldis ja see kuidagi aitas tal aru saada paremini, et ka tema ei tohi õe kappidest ja sahtlitest midagi võtta. Algul on see keelamine ja treenimine rakse aga veel halvem on kui välistad vanema lapse arengu viidates sellele. et väiksem ju ei saa hakkama. Väiksem teeb nendes piirides, mis on tema võimete kohane ja igatsus saada ka selliseid asju-tegevusi nagu vanemal, panebki ta arenema ja oskuseid omandama. Jash kahest tuli pidevalt valvata ja korrale kutsuda algul, et ta sealt laua pealt vanema õe asju võtma ei läheks, aga selline piiride ja reeglite õpetamine käib kahese kasvatamisega niikuinii kaasas. Printeri, läpaka, tleka juhtme jne. asjade näppimine on ka kahesel rangelt keelatud ja ei juhtu temaga sellest midagi.
Vahest on Sul eriti rahulikud ja kergesti painutatavad lapsed? Kui mina oma kaheaastast vaatan, siis võrreldes lasteaias ja kunstitundides nähtud samaealistega on ta kohe kindlasti keskmisest lihtsamini ohjeldatav ja “raamides” laps. Aga mina küll ei saa lootma jääda, et ta kodus mingeid ahvatlevaid, kuid kõvasti keelatud asju näppima ei lähe, ikka peab kogu aeg peale passima. Mingi suletud uks ega laud teda nüüd küll ei pea, kui kiusatus on suur. Uksi hakkas ta avama sisuliselt kohe, kui jalad alla sai ja ronima veel varem kui toeta kõndima. 🙂 Juhtmed on meil lihtsalt niimoodi ära paigutatud, et ta ei pääse ligi.
Seda lootust, et ta rõõmsalt mängiks Duplotega, kui suurem väikese Lego võtab, nüüd küll pole — Duplotega mängib ta heal meelel kas üksi olles või siis, kui suurem laps samuti Duplod ette võtab. Muidugi võimaldan ma ka suuremale lapsele aeg-ajalt omaette olemise aega ning mõnikord ei lase väiksemal suurema mängudesse sekkuda, jonnigu palju tahes. Aga enamasti mängivad nad ikkagi koos. Ja samuti ei pea ma õigeks, et väiksem laps hommikust õhtuni näeb suuremat mängimas ainult igasuguste tema jaoks ülipõnevate mänguasjadega, mis kõik on talle keelatud.
Ning väga kenasti oskab suurem laps ka keerukamates mängudes leida väiksemale jõukohase rolli — ning väiksem arvestab sellisest privileegist tingitud piirangutega väga hästi. Hetkel näiteks panevad mingit 70+ tükiga puslet kokku, suurem ütleb väiksemale, mis värvi tükki tal parasjagu vaja on ja väiksem otsib siis vastavalt punaseid või kollaseid vm tükke ja pakub suuremale.
Suurema lapse arengu pärast ma küll ei muretse, niikuinii olen lasteaia arenguvestlustel juba mitu aastat kuulnud, et ta olla rühmakaaslastest igapidi aasta jagu ees. 🙂 Esimesed väikesed Legod (Friends sarjast) sai ta näiteks alles tänavu suvel 4,5-aastasena, aga kokku paneb ta neid juhiste järgi ludinal ning oskab ka väiksemat õde, kes nüüd enam suhu ei topi, väga ilusasti tegevusse kaasata — mitte midagi hirmsat temaga sellest ei juhtunud, et ta väiksema pärast neid väikesi Legosid aastakese kauem ootama pidi, kui ehk muidu oleks saanud. 🙂
Kasutaja on kirjutanud teemasse 2 korda. Täpsemalt 27.11 07:06; 27.11 11:26;