<span style=”caret-color: #212529; color: #212529; font-family: ‘Helvetica Neue’, Helvetica, Arial, sans-serif; -webkit-tap-highlight-color: rgba(0, 0, 0, 0); -webkit-text-size-adjust: 100%;”>Oskate jagada soovitusi, kas saab kuidagi selliseid tagasilööke ennetada?</span>
<span style=”text-align: center;”>Olen teismeea probleemidest kuulnud ja hirmuga vaatan sinnapoole. Meie autist oli väikelapsena musterpoiss, kooliealisena on hakanud probleemsituatsioone tekitama ja usun, et see võib olla alles algus… 🙁 </span>
Meie juhindudes oma norm.arenguga lastest tegimegi selle vea, et püüdsime oma aspergerit võtta nendesugusena. Kaasasime teda kõigesse – seiklesime mööda ilma, nautisime meelelahutust-kultuuri, teiste seltskonda, palju huvisid jmt. Meie pereisa on välismaalane, väga avatud ja sotsiaalne inimene. Teistel lastel on palju huviringe, sõpru ja aktiivne seltsielu ning selles meesuses kasvatasime ka teda.
Autistliku poja intellekt ja keelevaist on väga kõrge, muus osas sotsiaalsus vaevaline, tal on raske inimesi omaks võtta ja usaldada ning kehaliselt on ta üsna kohmakas. Siiski tuli ta nooremas koolieas väga hästi kõigega kaasa, tal olid omad huvid, omad trennid ja kehvast kontaktsusest hoolimata paar lähemat sõpra.
Murdeas tulid aga suured tagasilöögid – depressioon, süvenev kuulumatuse tunne, vihapursked jmt. Spetsialistidega aru pidades jõudsime seisukohale, et me ignoreerisime tema häiret ja püüdsime võtta teda nagu tavalist last, tavaliste ootustega ning ei osanud piisavakt toetada tema eripära, vaid pigem ignoreerisime tema erivajadusi. Momendil käib meil tõsine töö, et teda üldse gümnaasiumisse saada. Osades aintes on juba täna 1:1 õppel – osalt intellekti tõttu, aga teisalt murdeeas ilmnenud keskendumisraskuste pärast. Nutikast väikesest poisist on hetkel saanud üsna ebakindel nooruk.
Täna oleksin pannud lapse ilmselt pigem erikooli, kus ta oleks saanud talle sobivat lähenemist ja puutunud kokku endataoliste kaaslastega. Selle kõrvalt toetanud tema tugevamaid külgi 1:1 õppega, ülikooli juures toimetavate huviringidega jmt. Teadmiseid saab alati omandada, aga rikutud psüühikat korda saada on väga keeruline protsess… :/
Ise ju ei ole HEV-lastega töötamise osas kompetentne ja tundub, et seda ei päde toetama ka haridussüsteem tavakooli osas. Pigem püütakse lihtsaid ja mugavaid lahendusi leida, mitte nö rätsepatööd teha. Mis on ju paraku arusaadav – suures klassis või ka erinevaid psühhopuudeid koondavas väikeklassis erilise psüühikaga last õigesti aidata ongi keerukas. Seda enam, kui ta väiksena oli tubli, osavõtlik ning pealtnäha üsna probleemitu… keegi pole oraakel ju