Enamjaolt postitusega nõus, aga juhtub küllalt ka keset lendu, kruiisimiskõrgusel.
Kui hõlmata statistikasse ka sõjalennukid, siis pilt on tõesti selline. Tsiviillennunduses siiski on kõige ohtlikumad õhkutõus, laskumine ja maandumine.
Lennukõrgusel toimub 10% intsidentidest. Tõusul, laskumisel, maandumisel kokku 80% (ja veel 10 % ruleerimisel). Need on siis kõik intsidendid, mitte ainult katastroofid, st hukkunutega. Siia alla lähevad ka need, millest reisijal pole aimugi, ehk lennujuhid oma toweris näevad, et mõni lennuk sattus teisele liiga lähedale. Ka piloot ei näe seda. Ja ka need, mil on hoopis pisem probleem.
Allikaid mitmeid, kõige leitavam 1001crash.com – Airplane incidents Statistics database.
Hukkunute arvust 20% on lennukõrgusel toimunud intsidentide tulemusena. 80% tõusul, laskumisel või maandumisel. Allikas sama.
See 20% on suuresti üle ookeani lennud, sest siis lihtsalt ollakse nn ešelonil kõige kauem ja PEAMINE: lennukid on kõige suuremad. Ehk siis KUI, on hukkunuid rohkem. Lisaks vähemal määral ülelendudel ohtlikest piirkondadest või “ah, mõtlesime, et on sõjalennuk, lasime kogemata alla”.
Lennukõrgusel kokkupõrkeid on üliharva. Viimane suurem, kui mälu ei peta, 1997. aastal Indias. Enne seda 1975. paiku. Nüüd meenutagem, et iga päev tehakse maailmas ca 110 000 tsiviillendu.
Koos militaartranspordi lennukitega oli aastal 2021 tulemus õhukatastroofide seas ehk kui oli hukkunuid, selline: Õhkutõusul 3, lennukõrgusel 4, laskumisel 10, maandumisel üks. Meenutame nüüd taaskord, et juba tsiviillende on päevas ca 110 000.
Allikas: Aviation Safety Network.
Seega see stats ei pruugi meelida, et juba olles lennukõrguse saavutanud, võib ka kõige ärevikum ärevik vähemalt mõneks ajaks rihma lõdvaks lasta.