Esileht Koolilaps Lugema õppimine

Näitan 18 postitust - vahemik 1 kuni 18 (kokku 18 )

Teema: Lugema õppimine

Postitas:

Oskab keegi soovitada mänge või harjutusi lugema õppimiseks.
Laps on seitsmene, tunneb pea kõiki tähti (osadega siiski eksib aeg-ajalt), aga tundub et ei saa aru, et nendest samadest tähtedest, mida ta välja ütleb, tulebki kokku sõna. Ütleb kõik tähed ära ja siis vaatab mulle suurte silmadega otsa ja läheb “loto mängimisks”, mis sõna oli.
Olen juba täitsa nõutu.
Muidu igati nutikas, aga lugemise ideest nagu ei saaks üldse aru.

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Tähtede tundmine on üks pool, häälimine ja häälikuanalüüs teine.

Seda teist poolt saab väga edukalt arendada igapäevategevuste juures (st mitte raamatu taga). Kuulata, mis tähega sõnad algavad-lõpevad, kas mõni häälik on sees või ei ja kui, siis kus… Sõnaketid – eelmise sõna viimase tähega algav sõna samast kategooriast; ühe hääliku muutmisega järgmise sõna loomine… Hiljem häälikupikkusi kuulata…

Tähebingost on erinevaid versioone – meil olid väiksed esemed kotikeses (nt puu, maja, auto, koer… erinevatest mängudest – legofiguuregi saab kasutada), kust lapsed kordamööda võtsid ja siis panid täheklotsidest sõna kokku ja siis vaatasid oma “bingopileti” pealt, kas said mõne pihta… Tundus tõhusam kui ainult algustähte otsida. “Õpime tundma tähti ja sõnu” on täitsa hea kinnistamiseks.

(Minu lapsed hakkasid ka küsima, kust ma parajasti loen, silmadega jälgima. Lugemaõppimist ei olnud, lihtsalt ühel hetkel võtsid raamatu kätte ja lugesid soravalt.)

+6
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Minul õppis laps lugema enne kui kõiki tähti tundis (ei tundnud kõiki kaas- ja sulghäälikuid). Alustasime täishäälikuühenditest. E läheb I juured. A läheb E juurde. Venitasime EEIIIIIII, siis tulid kaashäälikud juurde ja lõpuks alles sulghäälikud. J õpetasin esialgu I ja K, P, T (kõh, põh,tõh). Ja alguses ei maksa kohe sõnade kallale minna, vaid piisab 2 tähelisest silbist (soovitan täishäälikuid, siis üks kaashäälik juurde), siis 3 tähelise, 4 tähelised jne. Sulghäälikutega sõnad jätaksin viimaseks.

Meie tegime seda kõike lauamängude saatel. Raamatupoed on neid täis.

+2
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Kirjuta paberi peale kahest häälikutest koosnevaid silpe RU, Ku LI, TO, TI jne jne Hakake neid lugema niikaua kui laps saab nõksu kätte kuidas häälikutest sõna saab, kirjuta neid ikka mõnuga ja kui nende silpide lugemine selge, siis lisa veel üks häälik PAU, SAU, KIU, LUI KAI, MAI ja juhuslikud silbikesed peaasi et oleks loetav. Nüüd jälle hakake lapseha lugema ja seni kui laps hõiskab et ta oskab lugeda. Edasi võid võtta nelja häälikuga silbid ja ka sõnad PAUK, RAUK SUIK MAIK, AILI, LUIK jne. kui need ka kokku loete, no siis võite võtta mõne tite raamatu trükitähtedega ja hakata seda lugema. Minul oli “Täheraamat” Selles raamatus on lehekülje ülaosas pisike jutuke trükitähtedega ja alaosas sama tekst kirjatähtedega. Lapsed õppisid kirjatähti lugema mulle märkamatult. Algul ma ei uskunud et loevad, kui andsin tavalise raamatu kätte, et mis siin kirjas on, saingi teada mis seal oli.
Veerida ära lase lapsel, siis pikemaid sõnu raske jälle kokku saada, esimesed häälikud lähevad juba meelest kui veerimisega lõpuni jõuab, las ütleb häälikuid libamisi p-a-s-u-n.
Selline lugemine juba igapäevase harjutamise teema.
Kui lugemine juba enamvähem käppas, siis võib hakata mängima aarete otsimise mängu. JÄRGMINE KIRI ON SINU JOPE TASKUS, nukuvankri all, PUUN KARU LAMAB JÄRGMISE KIRJA PEAL. VOODIS SINU PADJA ALL

+1
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Oskab keegi soovitada mänge või harjutusi lugema õppimiseks.
Laps on seitsmene

Vabandust tänitamise pärast, aga miks sa nii kaua oled oodanud sellega? Laps on juba koolis ja ei oska lugeda – see teeb ta elu ju raskeks, nad hakkavad ju kirjutama juba. Aasta varem tulnuks sellega tegelema hakata.

+4
-10
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Ma alustasin lühikeste lausetega kui tähed olid selged. EI OLE. SAI ON HEA jne… Õppis ja oskas lõpuks aga ei tahtnud ega viitsinud harjutada. Siis tegin nii et peitsin midagi ära, kommid vms ja kirjutasin paberile vihjeid, nagu aaretejaht vms. Praegu 2. klass ja loeb, aga mitte ladusalt.

See oli ühe lapsega nii. Teine hakkas ise, pole mina talle ühtegi tähte õpetanud, lasteaias vist hakkas.

Lapsed on erinevad.

+1
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Lihtsalt lohutuseks-rahustuseks – minu laps oli ka nõrk lugeja, 6-aastaselt ei olnud vähimatki huvi lugeda, 7-aastasena hädaga luges sõnad kokku. Nüüd on ta 18 ning ühe tippkooli abiturient, siiani kõik aastad viitega lõpetanud, eks näis, kuidas viimasel aastal. Mäletan, kuidas minagi muretsesin, et kas mu lapsel on nõrk mõistus, kui ta lugeda ei suuda. Ei ole sellist seost. Vat kui koolis ka lugema ei õpi aastaga, siis tasub abi otsida.

+3
-1
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Minu laps 6aastane. Muidu igati nutikas laps, aga vaat lugemise vastu huvi puudub 🙁 Lihtsamad sõnad veerib küll hädaga kokku. Igasugu põnevaid harjutusi olen teinud temaga aastaid, tegeletud on temaga üksjagu. No küllap tuleb see lugemine ka, kus ta pääseb.

+1
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Ära õpeta tähti, vaid häälikuid! Mitte emm vaid mmm, mitte kaa vaid kh jne. Alusta täishäälikuühenditega näiteks ai, siis sinna ette erinevaid häälikuid – sai, pai jne. Uu, seejärel ette p – puu, K-kuu jne.
Ja mitte jott vaid sõnas häälda i. Maja – m a ii a
Loodan, et on abiks! 🙂

+1
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 3 korda. Täpsemalt 22.09 12:35; 22.09 12:37; 23.09 22:33;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Ka täishäälikuühendis ikka pikalt aa, uu. Mitte p-u-u vaid p-uu.

0
-2
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 3 korda. Täpsemalt 22.09 12:35; 22.09 12:37; 23.09 22:33;
To report this post you need to login first.
Postitas:

ega siin muu ei aita kui pidev harjutamine. Üks hetk tuleb tal see HEUREKA-moment ja siis läheb juba libedamalt.

0
-1
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Osades raamatukogudes saab lugemiskoerale ehk teraapiakoerale ette lugemas käia. Kui lapsele on sõnad rasked kokku veerimiseks, siis võib valida mõne aabitsa sarnase raamatu, et saaks alguses häälikuid kokku veerida. Koerale lugemine kestab 15min, lapsele on see pingevaba, keegi ei kiirusta tagant, ei kritiseeri ega paranda ja ruum on pingevaba.

0
-1
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Ka täishäälikuühendis ikka pikalt aa, uu. Mitte p-u-u vaid p-uu.

Sōnas puu ei ole täishäälikuühendit!

+2
-1
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Kõige lihtsam ja mängulisem oleks lugeda kõike, mida lugeda saab. Nt jalutades seisatate tänavanurgal ja loete tänava nime, kaupluste reklaame jne. Kodus igapäevaste tegevuste juures samamoodi: ema teeb süüa, laps üritab köögilaual pakendeid lugeda: PIIM, RUKKILEIB, MUHE MUNA, KETŠUP vms.
Vähemalt minu lastele meeldis selline lugemise harjutamine kõige rohkem. Raamatud, aabitsad jne tüütavad ära ja tekitavad lapses tihti sellise tuima tuupimise tunde.

+4
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Vabandust, mõtlesin, kaht AA-d kõrvuti!

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 3 korda. Täpsemalt 22.09 12:35; 22.09 12:37; 23.09 22:33;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Ma ostsin alguses tähepuzzle, laps hakkas seda 2-3a kokku panema. Hiljem ostsin sõnapuzzle, mis 4selt tundus raske, aga 5selt loeb ja paneb kiiresti kokku, ütleb et see nii lihtne. Asi tuleb huvitavaks teha lapsele. Aabitsas alustasime ka kahetähelistest sõnadest, oi-oi, ai-ai jne. Siis tulid 3-4 tähelised sõnad. Ühel hetkel käis plõks ära ja luges pikad sõnad kokku:) Suuna laps erinevate võtetega lugema ja pole raske:)

0
-1
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Laps on valmis lugemiseks siis, kuita tunneb ära häälikud sõnades. Ehk ta oskab öelda, mis tähega hakkab nt emme, mis täht on järgmine jne. Muidu tal ei tekigi seost.

Hea on alustada just oma nimest, pereliikmete, sõprade nimedest. Ma ei tea, meil seda nimede esitähe mängu tehakse juba ka 3-4aastaste rühmas. St tegelikutl lugema õpetamine algabki oluliselt varem kui vahetult enne kooli, aga alguses ei olegi see suunatud tähtede paberilt kokkulugemisele vaid tähtede õppimisele ja häälikute äratundmisele sõnas.

Soovitan osta ka Mõmmi aabitsa – see tegelikult ongi pigem õppevahend lapsevanemale, st seal on ka juhendid, kuidas lugemna õpetada

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Mina mängisin oma lapsega aardejahti. Kirjutasin sedelile järgmise sedeli asukoha (a’la esikus – vanema õe kollase kummiku sees) ja peitsin sedelid (peale esimese) ära. Ca kümme sedelit iga kord. Viimases peidupaigas oli komm vms väike üllatus.
Kui muidu poiss lugemisest üldse ei huvitunud, siis sellisel moel oli alati nõus ????

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Näitan 18 postitust - vahemik 1 kuni 18 (kokku 18 )


Esileht Koolilaps Lugema õppimine