Head Perekooli külastajad!

Perekool on Eesti esimene pereportaal. Ehkki viimastel aastatel on loodud uusi kaasaegseid suhtlus- ja infokanaleid, on Perekoolil jätkunud pikaajalisi ja aktiivseid külastajaid - oleme selle üle rõõmsad ja tänulikud.
1. juunil 2024. aastal lõpetab Perekooli foorum oma tegevuse. Hoolimata me püüdlustest hoida Perekooli heatahtliku ja toetava keskkonnana, võivad ka üksikud sobimatud postitused teha palju kurja, kahjustades asjaosaliste enesetunnet ja suhteid.
Jätkame Perekooli lehel igakuiselt uute artiklite ja taskuhäälingu osade avaldamist. Olete südamest oodatud ammutama kaasaegseid tõenduspõhiseid teadmisi naise ja lapse tervise, pere ja suhete teemadel.

Foorumihuvilistel on üks võimalus edaspidiseks suhtluseks näiteks äsja loodud Elufoorumis: elufoorum.com

Sisukate kohtumisteni Perekooli lehel.
Eesti Ämmaemandate Ühing

Esileht Erivajadustega laps Vaimupuudega lapse kõne areng

Näitan 13 postitust - vahemik 1 kuni 13 (kokku 13 )

Teema: Vaimupuudega lapse kõne areng

Postitas:
Kägu

Minu 6-aastane  laps hakkas u aasta tagasi rääkima. Enne lalises arusaamatult, nüüd aasta hiljem saab lihtsatest käsklustest aru, oskab grammatiliselt korrektselt lihtsaid lauseid teha, kõnest arusaamine on tugevalt paranenud. Ta on kakskeelne, seepärast kasutab eesti ja teise keele sõnu vahepeal segiläbi. Temast saab vahepeal aru, vahepeal mitte.

Meil ei ole veel diagnoosi, aga kuna testid osutavad madalale vaimsele võimekusele, on ilmselt vaimupuue. Millisele tasemele saab vaimupuudega laps oma kõne arengus üldse jõuda?

 

+2
-1
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Paraku ei tasu väga optimistlik olla.Vaimne alaareng ei ole ravitav ega ka mööduv nähtus.Kindlasti midagi tuleb juurde kuid mitte palju.

0
-4
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Ei pruugi kindlasti nii negatiivne see asi olla, nagu eelmine vastaja kirjeldas. Esiteks – millised testid läbi viidi? Kas tulemused olid madalamad ka kõnega mitteseotud valdkondades? Sest kõneprobleemidega laste tulemused ei pruugigi päris täpsed olla, kui tööjuhisest arusaamine toetub verbaalsele juhisele. Tuleks veenduda, et testi läbiviija oskab testi spetsiaalselt kõneprobleemiga lapse puhul läbi viia (nt sõnastades tööjuhise ümber vms). Vaimne võimekus ei võrdu ainult IQ tulemusega. Kuidas on enesega hakkamasaamine, hügieen, igapäevaelu oskused, analüüsivõime, sünteesimisoskus jms? Vaimset võimekust tuleb vaadata kõikide eluvaldkondade lõikes. Nt düsgraafik, kes oskab nullist kokku ehitada automootori, ei saa kuidagi olla madala vaimse võimekusega. Ja teiseks, olgugi et kui see intellektipuue ka on, siis kõne võib väga heaks areneda, probleemiks võibki jääda pigem intellektipuudele omane analüüsioskuse vähesus. Instagrammis on päris palju intellektipuudega, nt Downi sündroomiga influencereid, kelle kõne on täiesti super. Vt nt Madison Tevlin.

+6
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Võib väga mitut moodi minna, oleneb raskusastmest ja kaasuvatest probleemidest, kui neid on. Paljud vaimupuudega inimesed saavad kõne poolest kõik argiasjad räägitud (ehkki abstraktsemate mõttekäikudeni ei küüni), lihtsalt iga oskus võtab rohkem aega.

+5
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Kas tulemused olid madalamad ka kõnega mitteseotud valdkondades? Sest kõneprobleemidega laste tulemused ei pruugigi päris täpsed olla, kui tööjuhisest arusaamine toetub verbaalsele juhisele. Tuleks veenduda, et testi läbiviija oskab testi spetsiaalselt kõneprobleemiga lapse puhul läbi viia (nt sõnastades tööjuhise ümber vms)

Väikelaste vaimse võimekuse testid ei sõltu verbaalsetest oskustest. Tööjuhised ei ole sõnalised, vaid näited. Keegi ei pea midagi ümber sõnastama. Neid teste võib tulla tegema ka kurttumm Timbuktust ja ikka saab valiidsed tulemused. Sa ilmselt pole tegelikult teemaga kursis ja tahad lihtsalt targutada.

+2
-2
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Väikelaste vaimse võimekuse testid ei sõltu verbaalsetest oskustest.

Testid ehk mitte, aga lapse võime neid sooritada küll. Kui laps ei saa kõnest aru (häiritud kõnearengu retseptiivne pool), siis on teda eakohasel tasemel raske arendada, sest ei huvita, sest ei saa aru. Ehk maha jääb ka sotsiaalne areng, kognitiivsed oskused jms, mis mõjutab vägagi võimet teste sooritada, sõltumata sellest, kui kõnepõhiselt formuleeritud on.

+6
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Kas tulemused olid madalamad ka kõnega mitteseotud valdkondades? Sest kõneprobleemidega laste tulemused ei pruugigi päris täpsed olla, kui tööjuhisest arusaamine toetub verbaalsele juhisele. Tuleks veenduda, et testi läbiviija oskab testi spetsiaalselt kõneprobleemiga lapse puhul läbi viia (nt sõnastades tööjuhise ümber vms)

Väikelaste vaimse võimekuse testid ei sõltu verbaalsetest oskustest. Tööjuhised ei ole sõnalised, vaid näited. Keegi ei pea midagi ümber sõnastama. Neid teste võib tulla tegema ka kurttumm Timbuktust ja ikka saab valiidsed tulemused. Sa ilmselt pole tegelikult teemaga kursis ja tahad lihtsalt targutada.

Olen küll teemaga kursis, kuna endal on samuti kõneprobleemiga laps. Väikelaste vaimse võimekuse testid sisaldavad sõnalist indeksit ka. Samuti nendega vesteldakse. Ja sellepärast ma küsisingi teemaalgatajalt, kas MUUDES valdkondades olid ka tulemused madalamad. Kõneprobleemidega lastel, kellel muu intellekt on normis, on ainult sõnalise/verbaalse valdkonna tulemused madalamad. Muud testivaldkonnad, mis ei sõltu kõnest, peaks korras olema. Ja ilmselgelt Timbuktust pärit inimesega ei viida ju vaimse võimekuse verbaalset osa eesti keeles läbi.

+3
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Teemaalgataja: praegu kaks testi, mõlema järgi vaimne võimekus alla keskmise. Aga laps käib alates 3 eluaastast ise potil, oskab riidesse panna, koolis käib hea meelega, on sõpru, tema sünnipäevale tuli kogu klass, hakkas kõne arenguga äkki komplimente tegema ja inimesi üksteisele tutvustama, sotsiaalne pool järjest paraneb. Kõne ka areneb, aga hästi aeglaselt Ma ei tea, milline vahe on kergel, mõõdukal ja raskel vaimupuudel ja võimalikul kõneoskusel.

+2
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Kas tal konkreetselt kõne osas on diagnoos (ja arendusplaan)? Või on kõneareng spetsialistide hinnangul aeglane vaid madalama vaimse võimekuse ja kakskeelsuse tõttu ja mitte midagi muud seal taga ei ole? Lihtsalt kui primaarne on kõne-, mitte vaimupuue, siis vaimse võimekuse põhjal kõnearengu prognoosimine ei päde.

+2
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Jääb täiesti arusaamatuks kuidas on 6a laps alles esimest korda uuringutel ja siiani pole ühtegi diagnoosi ega teraapiat olnud. Tavaliselt sellises vanuses on  arenguhäirega laps käinud teraapias juba 3-4 aastat ja vaimsete võimete teste on juba tehtud korduvalt.

Kuidas lapse kõne areneb sõltub siiski lapse diagnoosist (kui suur on mahajäämus- kerge, keskmine, raske?).

Lisaks võib lisanduda ka spetsiifiline kõneprobleem.

Kerge vaimupuudega laste kõne on tavalapse tasemel.

Mõõduka vaimpuudega laps räägib lihtlausetega ja hakkab eakohasest tunduvalt hiljem rääkima (tavaliselt -4-5a; kui lisandub ka autism siis 6-7a).

Raske vaimupuude korral kõnet ei pruugi tulla.

Üldiselt aga mida varem teraapiatega alustada seda parem on lõpptulemus, üldiselt peaks kõne probleemid saama lahendatud juba lasteaias. Kui kõne kooliks korda ei saa, siis väga tihti jääb kõnepuue eluaegseks.

+4
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Teemaalgataja: laps logopeedi juures alates 3a, samuti tegevusteraapia. 3, 5 uuriti autismi, see testide alusel välistati. Nüüd on 6, tahetakse täpsemat diagnoosi. Et kõne areneb, kuigi aeglaselt, samuri muud oskused, ei saa vist muud diagnoosi tulla kui vaimupuue.

+1
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Teemaalgataja: laps logopeedi juures alates 3a, samuti tegevusteraapia. 3, 5 uuriti autismi, see testide alusel välistati. Nüüd on 6, tahetakse täpsemat diagnoosi. Et kõne areneb, kuigi aeglaselt, samuri muud oskused, ei saa vist muud diagnoosi tulla kui vaimupuue.

Kui oskused kõikides arenguvaldkondades ühtlaselt madalad, siis jah selle põhjuseks on enamasti vaimupuue.

 

+1
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Siiski võib ka vaimupuudega inimene mingis valdkonnas tugev olla – nt muusika, sport, joonistamine. Ei pea sugugi nii olema, et kõiges saamatu on. Niimõnigi loeb pakse raamatuid, oskab mitut keelt.

Isegi omandamisvõime ja mälu võib mõnel vaimse puudega inimesel kiire ja hea olla, aga arusaamadel on piir ees. Mis aga reeglina kõigil vaimselt piiritletutel vilets on, on konstruktiivne loogika ja funktsionaalne lugemisoskus. Kipuvad olema kergeusklikud, ei taju nt raha väärtust ja aja mõõdet, seosed, argumentatsioon ning üldistused on nigelad.

 

+2
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Näitan 13 postitust - vahemik 1 kuni 13 (kokku 13 )


Esileht Erivajadustega laps Vaimupuudega lapse kõne areng