Esileht Koolilaps Andekas laps klassis

Näitan 30 postitust - vahemik 1 kuni 30 (kokku 39 )

Teema: Andekas laps klassis

Postitas:

Tere,

pöördun siia ennetavalt, lihtsalt kogemusi küsides. Nimelt on oma laps minemas sügisel 1-klassi, kuid on juba praegu ettenähtud programmist kõvasti ees. Laps on käinud varasemalt välismaal koolis, seega oskab praegu juba nii kirja- kui trükitähtedes lugeda (küll veel aeglaselt, aga siiski) ning 50 piires liita ja lahutada. Põhimõtteliselt on 1 ja 2 klassi kooliprogramm juba praegu erinevas mahus läbitud. Eelkoolitöövihikud lahendab üsna kiiresti ära, lugedes ise ülesande kirjeldust ning saab sisust ilma seletamata aru. Lasteaiaõpetaja juhtis juba eelmisel õppeaastal tähelepanu sellele, et tal on rühmas igav, kuna teeb õppetöö tihtilugu ennem ära, kui teised alustada jõuvad. Samas on lapsel suur huvi erinevate ülesannete (nt sudokud, ristsõnad jms mõistatus-harjutused) lahendamise vastu ja on üleüldse kiire taibuga.

Kogukski siit erinevaid kogemusi, ehk on siin lapsevanemaid, kes on sarnases olukorras olnud. Mida peaksin mina emana tegema, et lapse koolitee kergem oleks? Kas peaksin tulevase klassijuhatajaga teemat varem arutama? Kui hästi on tänapäeval koolides kasutusel individuaalne õppekava/programm erivajadustega lastele (ka andekus on erivajadus)? Kas see toimib koolipõhiselt või peab lapsevanem omaltpoolt midagi tegema? Milliseid muresid tuleb sellises olukorras ette ja kuidas olete neid lahendanud?

Oleksin väga tänulik, kui jagaksite omasid kogemusi.
Aitäh!

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Põhimõtteliselt on kogemus olemas. Minu andekal läks just matemaatika pisut keerulisemaks alates 3.-4. klassist, siis tuli juba ka arvutama hakata. Kirjatehnikat talle õpetada ei õnnestunudki, kannatas paar aastat “nõuetekohast” kirjutamist ära (õpetaja kannatas ka) ja läks siis tagasi 6-aastaselt kujunenud käekirja juurde, mis on kõikide rõõmuks palju loetavam.
Hetkel on 4. klassis ja nii eesti keeles kui võõrkeeltes on tal väga igav. Eesti keeles on hakanud ka lohakusvigu tegema, sest ta lihtsalt ei võta harjutusi enam tõsiselt.
Plaanis on minna kevadel Rajaleidjasse andekuse teste tegema ja siis alates 5. klassist, kui koolis igavlemine jätkub, taotleda IÕK-d keeltes. Algklassides ei ole sel suuremat mõtet veel, ka klassiõpetajal pole sageli aega sellega tegelda, pigem tasub lapsele otsida koolivälist võimetekohast tegevust, lugemist, õppimist, huviringe, lahtisi matavõistlusi (osalemine ei sõltu koolist, saad lapse ise kirja panna) jne. Klassiõpetajalt tasub küsida lisaülesandeid, mida tal ei pruugi aga anda olla (ta peab neid ju oma tööajast ka parandama), pigem suunatakse need kiiremad tunnis kodutöid ära tegema, siis on pärast vaba aega rohkem.
IÕK kohta uuri oma kooli õppekava. Mõnes koolis teeb taotluse lapsevanem, teises algatab IÕK kool, kuigi ka sel juhul võid juhtkonnalt selle kohta üle küsida. Just lugesin näiteks Tallinna Nõmme põhikooli õppekava, kus on andekate õpetamise võimalustele pühendatud terve lehekülg, seevastu paljude teiste koolide õppekavas on andekust mainitud vaid ühena hariduslikest erivajadustest ja üsna põgusalt.

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 4 korda. Täpsemalt 13.11 13:05; 13.11 14:32; 15.11 11:50; 16.11 11:23;
To report this post you need to login first.
Postitas:

ole täitsa rahulik, igas klassis on selliseid mitu tükki. usalda õpetajat ja ära hakka teda õpetama, küll ta näeb isegi.

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Minu tubli laps on käinud kahes erinevas koolis. Algklassides keegi lisaülesandeid ei andnud – kui oma töö valmis sai, tuli vaikselt oodata või värvida värviraamatut. Märkusi tuli igapäevaselt, sest kumbki tegevus ei olnud piisavalt huvitav. Korra sai märkuse ka selle eest, et värviraamatu värvimise asemel luges teadusajakirja. Mõtlemis- ja analüüsivõime hoopis langes, sest mingit ajutreeningut ta koolist ei saanud. Küsisin võimaluse kohta viia laps väikeklassi, sest tundus, et see oleks lahendus, millest võidaks kõik – laps saaks veidi individuaalsemat lähenemist, ei segaks suures klassis teisi ning samas vabaneks kooli väikeklass ka nn “lollide klassi” mainest. See laideti kohe maha, sest väikeklass ja individuaalne õppekava on siiski ainult probleemsetele lastele.

Teises koolis on asi natuke parem. Mingit individuaalset õppekava talle pole tehtud, aga mitmed õpetajad on ta vabastanud tunnitöös osalemisest ja lubavad tal tegeleda omas tempos vastava ainega – matemaatikas tegeleb teaduskooli asjadega ja uurib vanemate klasside materjali, inglise keeles loeb ingliskeelset raamatut, eesti keeles lubatakse vist ka raamatut lugeda, kui tunnitöö valmis. Kaasa teeb kõik hindelised tööd. Kooliprogrammile lisaks käib olümpiaadidel ja viktoriinidel ja kõikvõimalikel muudel üritustel.

Nii et minu kogemus on see, et kui õpetaja tahab, siis on võimalik ka andekale lapsele pakkuda ilma igasuguse eriprogrammita ja olulise lisatööta mõistlikku õppimiskeskkonda ning see tuleb kasuks nii lapsele kui ka ülejäänud klassile ja õpetajale, kes ei pea igavleva oiviku vaimukusi kuulama tunni ajal. Kui õpetaja otsustab minna lihtsalt distsipliini nõudmise teed, siis on konflikt konflikti otsas ning märkustel ei ole lõppu. Eriti irooniline on see, kui aines, kus keskmine hinne on suure vägikaikavedamise tõttu alla 3 (ühtesid on juhtunud rohkem kui viisi, muid hindeid saab harva), saadetakse laps ikkagi olümpiaadile ja ta selle veel võidab ka. Väga raske on ühele teismelisele selgitada, et igapäevaselt tuleks pingutada ja asjad korras hoida, kui tagasiside väljastpoolt kooli näitab, et tema võimed on ka õppimata ja kodutöid tegemata kõrgelt üle keskmise.

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 4 korda. Täpsemalt 13.11 13:32; 14.11 09:48; 14.11 11:04; 16.11 11:18;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Kahjuks lähevad andekad õpilased Eestis väga tihti “raisku” ja neist saavad klassis segajad ja teismelistena vahel ka käitumisraskustega noored (alkohol, mõnuained). Seda kahel põhjusel. Esiteks on meil siiani nõukaaegne jäänuk, et kõik õpilased peavad olema ühe puuga löödud (hea, kui oleks tublid keskmised, kes saavad 4-5). Ei mõisteta, et andekus on erivajadus ja seetõttu ei osata sellega ka tegeleda.

Teiseks tundub mulle, et kui vanem tunneb ja näeb, et tal on andekas laps siis ei tehta temast lihtsalt välja – “eks iga vanem peab oma last kõige kukununnumaks”. Samas kui keegi tunnistab, et ta lapsel on diagnoositud muu erivajadus ei kahtle keegi.

Konsulteeri Rajaleidjaga.

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Kahjuks lähevad andekad õpilased Eestis väga tihti “raisku” ja neist saavad klassis segajad ja teismelistena vahel ka käitumisraskustega noored (alkohol, mõnuained). Seda kahel põhjusel. Esiteks on meil siiani nõukaaegne jäänuk, et kõik õpilased peavad olema ühe puuga löödud (hea, kui oleks tublid keskmised, kes saavad 4-5). Ei mõisteta, et andekus on erivajadus ja seetõttu ei osata sellega ka tegeleda.

Teiseks tundub mulle, et kui vanem tunneb ja näeb, et tal on andekas laps siis ei tehta temast lihtsalt välja – “eks iga vanem peab oma last kõige kukununnumaks”. Samas kui keegi tunnistab, et ta lapsel on diagnoositud muu erivajadus ei kahtle keegi.

Konsulteeri Rajaleidjaga.

see viimane fenomen on ju siingi praegu miinuste arvu järgi näha…

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 4 korda. Täpsemalt 13.11 13:05; 13.11 14:32; 15.11 11:50; 16.11 11:23;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Meie laps sai hiljuti 6. Loeb vabalt juba mitu aastat, veerinud pole kunagi. Kirjutab, arvutab samuti väga hästi. Eks ma viingi ta süvaõppega koolide katsetele. Ei näe põhjust panna teda piirkonnakooli, kus siis laps igavleb ja tundi segab, kui teised tähti peavad õppima või siis õpetaja peab eraldi võimlema minu lapsele mingit eraldi ülesandeid otsides.

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Lasteaia viimases rühmas aeglaselt lugev laps on minu arvates täiesti tavaline nähtus. Eeldataksegi ju, et kooliminev laps juba enam-vähem loeks ning arvutaks. Vähemalt meie piirkonnakooli tase on selline. Nt esimeses klassis oli kohustuslik kirjandus üks raamat kuus.

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

oskab praegu juba nii kirja- kui trükitähtedes lugeda (küll veel aeglaselt, aga siiski) ning 50 piires liita ja lahutada.

Selliste oskustega lähevad paljud esimesse klassi ja niisugust lugemisoskust pigem ka juba oodatakse kooli alustavalt lapselt. Juba ammu enam ei alustata kooliteed tähtede õppimisest, vaid lugemisoskuse omandamist eeldatakse juba lasteaiaealistelt.

Kui loed siit vanud teemasid, siis mõistad, et probleem on pigem hoopis neil lastel, kes loevad aeglasemalt ja mõnikord ka alles veerivad, sest koolis minnakse klassi üldisest tasemest lähtuvalt kiiresti eest ära.
Ma arvan, et individuaalset õppekava oleks mõistlik taotleda hoopis neil lastel, kes klassist maha hakkavad jääma, mitte aga neil, kes teistest eespool on. Need, kellel raskem, neil on õpetaja abi ja tähelepanu tunduvalt rohkem vaja.
Lisategevusi otsi lapsele pigem ise ja kooliväliselt.

Algklasside õppekava on üsna mitmekülgne. Nii et kui lugemine/kirjutamine/arvutamine teatud määral juba selge, siis kindlasti leiab ta uut ja huvitavat muudest õppeainetest.

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Kui Tallinnas olete, siis saate süvaõppekooli katsetele minna. VHKs nt antakse küll lastele, kes nö tunni tavatöö valmis saavad, kohe lisalehti lahendamiseks jne.

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Minu laps luges ka enne kooli raamatuid, mida üldiselt tema vanuses veel ei loetud. Esimeses klassis oli seetõttu tal muidugi kergem. Edaspidi ei olnud küll enam vahet, kõik ühesugused andekad. Esimeses klassis oli kord koolis probleem. Vesteldi aabitsategelaste järjekordsest sündmusest. Minu lapsel oli aabits ajaviiteks juba läbi loetud ja tema vastus mingile küsimusele pahandas õpetajat. Laps vist vastas stiilis, et see orav on ju üldse selline, teeb nii ja naa edaspidigi. Laps oli õpetaja reaktsioonist ehmatanud ja hoidis edaspidi suu kinni.

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Üldiselt on sinu kirjeldatud oskused paljudel eesti koolilastel esimesse klassi astudes olemas. Vähemalt pooled lastest osakvad kooli minnes lugeda. Meie lapsed näiteks lasteaias värvisid neid värvipilte, kus värvi teada saamiseks peab saja piires arvutama. Selliseid lapsi, kes sellega hakkama said, oli väikese maalasteaia rühmas mitu. Minul on väikese kooli koemused. Vanema lapse klassi lapsed on üldiselt kõik andekad ja ongi ette nähtud tempost ees, saavad teadmisi kinnistada üleriigilistes projektides osaledes. Õpetaja koolis valib edasiliikumise kiiruse suuresti klassi järgi. Noorem laps on teistest võimetelt ees, tema klassis veidi tagasihoidlikumate võimetega lapsed. Minu laps ongi lihtsalt alati mitme lehekülje jagu ees ja teeb palju iseseisvat tööd, antakse lisaülsesandeid, lisaks kaasatakse tegusaid lapsi kõikvõimalikesse kooli projektidesse ja õppenõukogudesse jm. Lõpptulemusena lapsed igavust küll ei kurda, tegevust jagub. Suures klassis see ehk ei ole nii võimalik. Aga lisaülesandeid (nuputamisülesanded, olümpiaadide ülesanded), saab lapsele tunnis ikka anda.

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 3 korda. Täpsemalt 13.11 18:11; 14.11 09:06; 14.11 09:54;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Ja andekas on ta sinu subjektiivse arvamuse järgi milles? Mängib orelil Bachi? Jookseb 100 m 11 sekundiga? Arendab kvantfüüsikat?

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Tere,

pöördun siia ennetavalt, lihtsalt kogemusi küsides. Nimelt on oma laps minemas sügisel 1-klassi, kuid on juba praegu ettenähtud programmist kõvasti ees. Laps on käinud varasemalt välismaal koolis, seega oskab praegu juba nii kirja- kui trükitähtedes lugeda (küll veel aeglaselt, aga siiski) ning 50 piires liita ja lahutada. Põhimõtteliselt on 1 ja 2 klassi kooliprogramm juba praegu erinevas mahus läbitud. Eelkoolitöövihikud lahendab üsna kiiresti ära, lugedes ise ülesande kirjeldust ning saab sisust ilma seletamata aru. Lasteaiaõpetaja juhtis juba eelmisel õppeaastal tähelepanu sellele, et tal on rühmas igav, kuna teeb õppetöö tihtilugu ennem ära, kui teised alustada jõuvad. Samas on lapsel suur huvi erinevate ülesannete (nt sudokud, ristsõnad jms mõistatus-harjutused) lahendamise vastu ja on üleüldse kiire taibuga.

Kogukski siit erinevaid kogemusi, ehk on siin lapsevanemaid, kes on sarnases olukorras olnud. Mida peaksin mina emana tegema, et lapse koolitee kergem oleks? Kas peaksin tulevase klassijuhatajaga teemat varem arutama? Kui hästi on tänapäeval koolides kasutusel individuaalne õppekava/programm erivajadustega lastele (ka andekus on erivajadus)? Kas see toimib koolipõhiselt või peab lapsevanem omaltpoolt midagi tegema? Milliseid muresid tuleb sellises olukorras ette ja kuidas olete neid lahendanud?

Oleksin väga tänulik, kui jagaksite omasid kogemusi.
Aitäh!

Ma ilma kindlalt teadmata, st spetsialistide arvamuseta, ma last andekaks nende näitajate põhjal ei liigitaks. Meil loeb kuune soravalt trüki- ja kirjatähti, arvutab 20 piires, lahendab nuputamisülesandeid jne. Aga seda täiesti tavalises Eesti lasteaias, nagu need ikka on, lugema õpetasime muidugi kodus, kuna lapsel oli huvi ja veerima hakkas neljaselt. Tema rühmas on neid hästi lugejaid veelgi, arvutamine läheb väga paljudel lihtsalt ja väga neid, kes alles 10 piires arvutaks ei ole. Samas ma ei näe, et minu laps oleks andekas, kuigi kõik ülesanded kiiresti lahendab ja lugeda oskab, nende asjade vastu on tal huvi olnud ja ta on neid tegema õppinud. Tutvusringkonna sama vanad lapsed teevad pea kõik umbes samu asju ja samal tasemel, pigem ongi nii, et koolieelikutelt eeldatakse, et nad oskavad juba lugeda, mitte ei hakka koolis lugema õppima. Vähemalt ei ole minu tuttavatest kellelgi 6-aastast, kes mingil tasemel ei loeks, kes veerib, kes loeb soravamalt, kui juba trükitähtedes lugemine selge, siis kirjatähtede lugemine tuleb iseenesest juurde, see ei nõua erilist pingutust.

Minu arust on suur vahe, kas laps on enne nö ette õpetatud või ongi andekas. Võib vabalt ka olla, et teatud tasemeni on su laps lihtsalt ette õpetatud ja lasteaiaõpetajad ei ole osanud talle praegust lasteaiaprogrammi huvitavaks teha või ei oska/ei jõua/ei taha talle teistest erinevaid ülesandeid leida, aga see ei tähenda, et see kõik koolis edasi kestaks. Ma olin lasteaias ja esimesed aastad koolis ka selline, üsnagi vana rasva peal, ootasin, kuni teised järgi õppisid, aga mingi pidin ikka pingutama hakkama, st see näiline andekus kadus ja olin lihtsalt tubli õpilane.

Nõustun siin nendega, kes on soovitanud lapsega koolikatsetele minna ja vaadata mõne sellise kooli, kus on teada, et lähenemine on individuaalsem, tase kõrgem. Tavakoolis võib muidu see praegune õpihuvi, mis lapsel on, kaduda, kuna alguses peab võib-olla tunnis igavlema ja tegema asju, mis tulevad lihtsalt ega paku mingit pinget või uue õppimise võimalust.

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Minu laps oli ka lasteaiaealisena kiire taibuga, armastas sudokusid ja nuputamisülesandeid teha, pidas ennast lasteaia ja eelkoolikaaslastest targemaks ilmselt. Sai sisse ühte suurima konkursiga kooli, oli algklassides ka parimate seas, algklasside lõpus hakkasid juba tõeliselt andekad lapsed temast ettepoole kerkima, sellised kes hiljem erinevate ainete olümpiaadidel käisid. Minu oma olümpiaadidele ei pääsenud. Klassi paremate sekka jäi kuni põhikooli lõpuni, aga mitte parimate sekka. Sai vaevata oma kooli gümnaasiumi. Seal enam nii libedalt ei lähe, ilmselt oleks vaja õppima ja pingutama hakata, aga seda pole ta eelnevate aastate jooksul teinud.
Olen aastate jooksul mõelnud, mis ma valesti tegin. kas oleks pidanud ta tuupimiskallakuga kooli panema, et mingigi õpiharjumus tekiks? Teemaalgatajale ei oska nõu anda, kõik sõltub väga palju juhusest, kes satub esimeseks õpetajaks, kas õpetaja viitsib andekat last tagant torkida (minu omale poleks kiirema lapse lisaülesanded kindlasti motavaatoriks olnud, ta on mitu enda soovil alustatud huvitegevust pooleli jätnud: teistel on nii palju vaba aega, miks mina pean sinna või tänna minema). Kui on terve klassitäis selliseid andekaid, siis mingit erikohlemist nagunii pole, andekat last võetakse loomulikuna ja terve klass liigub lihtsalt kiiremini edasi.

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Minu 7-aastaselt kooli läinud laps oskas 1. klassi astudes soravalt lugeda, liita-lahutada sadades (ka keerulisemaid tehteid kui 100-50), kirjutas etteütluseid veatult (huvi pärast testisin), luges iseseisvalt ja omal algatusel väiksemale vennale raamatuid ette, oskas noodist laulda ja klaverit mängida (oli juba 2 aastat muusikakoolis käinud) jne. Ilmselt on tegu üle keskmise võimetega lapsega ja esimesed 2 aastat olid talle koolis väga rasked, sest kohutavalt igav oli ja tal oli sotsiaalne pool hästi nõrk (selle alusel oleks võinud koolipikendustki võtta). Lisaks oli käeliselt kehv ning kirjatehnikaga oli seetõttu palju tegemist. Praegu on ta ära harjunud, mõtleb koolipingis omi mõtteid, käib muusikakoolis mitut pilli õppimas, kooris ja trennis. Endiselt on alles tohutu huvi lugemise vastu ja kuigi puberteedini on vist veel paar aastat aega, on lasteraamatud juba end ammendanud. Arvutamise vastu tunneb ka kuigivõrd endiselt huvi, kuid põhiliselt lahendab ülesandeid siis, kui mina selleks ettepaneku teen ja ülesanded ise välja otsin. Kunagi sai päris pikalt ja korduvalt klassijuhatajaga lapse võimetest ja erihuvidest räägitud, õpetaja võimaluste piires on püüdnud lisaülesandeid anda, kuid kuna laps pole kiire ja õpetajal läheb palju tähelepanu nõrgemate järeleaitamiseks, siis põhiliselt areneb laps muusikakoolis ja kodus. Geeniuseks teda ei pea, ilmselt üle keskmise võimed siiski on, aga ta pole klassis ka ainus selline.
6-aastaselt kooli läinud laps oskas 1. klassi astudes lugeda mõnevõrra veerides, loomulikult nii trüki- kui kirjatähtedes (õppis 5,5-aastaselt lugema, vanem vend õppis 4-aastaselt), arvutas 100 piires, etteütlusi kirjutas vigadega (pikk/lühike häälik, sulghäälikud), sotsiaalselt oli kiire arenguga. Tema ei kurda, et koolis kohutavalt igav oleks ja vahel õpib üht-teist uut ka koolis. Klassis olevat 1-2 temaga sama võimekat last veel ja seejuures polnud ta esimeses klassis mitte kõige soravam lugeja oma klassis, nüüd on esikolmikus. Tema erihuviks on tehnika ja kodus raamatutesse ta ei kaevu, tegeleb hoopis tinutamisega ja puutööga (isa juhendamisel).

Seega: andekuse kui erivajadusega ei suudeta koolis, eriti algklassides, väga hästi tegeleda, kuigi siit perekoolistki olen lugenud tõelistest geeniustest, kellele tõesti on rakendatud individuaalne õppekava. Teemaalgataja laps ei pruugi olla sugugi erakordselt andekas ega tulevastest klassikaaslastest kaugemale jõudnud. Võibolla on tegu lihtsalt üle keskmise võimeka lapsega? Aga kui siiski selgub, et on andekas ja palju esimese klassi tasemest ees, siis ühe võimalusena soovitan kaaluda klassi võrra edasi tõstmist. See eeldab, et laps on kõigis ainetes ühtviisi kiirelt edenenud ja on ka sotsiaalselt küps vanemate lastega koos õppima. Andeka lapse eriarendamine on siiski eelkõige tema vanemate kohuseks jäetud, soovitan arendavaid huvikoole ja koos nuputamisülesannete lahendamist. Aga arvan, et üle ka ei pea lapsevanem pingutama, sest laps võiks siiski ise huvi üles näidata ja ka ise omal algatusel õppida. Mina omal ajal nii tegin, koolipoolset tuge ei olnud, aga sellegipoolest sain nii piirkondlikel kui riiklikel olümpiaadidel päris häid tulemusi. Parim ei olnud ja parimad olid ikkagi minust palju targemad, ka ilma koolipoolse toeta. Keskkoolis oli tegelikult ka mul koolipoolne tugi olemas olümpiaadideks valmistumisel, aga päris tippu ikkagi ei jõudnud ja ühelgi rahvusvahelisel olümpiaadil pole käinud. Toredad kogemused olid need sellegipoolest ja õppida meeldib mulle senimaani.

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

mina olen selle reha otsa astunud- lahtise peaga ei pidanud kooli üldse pingutama, sain oma 4 ja 5 kätte kergelt, vähese õppimise ja koolis käimisega. Samas ei näinud ka mõtet medalile pingutada, kooliski ei käinud eriti. Ülikoolis pidin esimesel kursusel väljasadama, kui ei olnud õppimisoskust. Nägin hirmsat vaeva esimesel, teisel aastal, hinded olid kehvad, peale seda läksid hinded korda.
Seega on oht neil, kes hea peaga, aga mitte teab andekad – et õpivadki ennast koolis läbivedama.

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Ma arvan, et individuaalset õppekava oleks mõistlik taotleda hoopis neil lastel, kes klassist maha hakkavad jääma, mitte aga neil, kes teistest eespool on. Need, kellel raskem, neil on õpetaja abi ja tähelepanu tunduvalt rohkem vaja.
Lisategevusi otsi lapsele pigem ise ja kooliväliselt.

Jah, õpetajad arvavad ka tihti nii. Tegelikult ei ole ju hea õppeedukus (loe: head hinded) eesmärk, vaid eesmärk on elus hakkama saav noor inimene. Ja seda eesmärki silmas pidades vajab ka andekas õpilane eritähelepanu. Esiteks sellepärast, et talle mingitki pingutust ja tööharjumust anda, teiseks sellepärast, et tema võimeid arendada.

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Su laps on tubli Harju keskmine. Kui kuuene laps oskab lugeda, siis ta oskabki lugeda ning lugemise tempo pole enam teema, millest kõneleda. Kui laps oskab arvutada, siis ei saa talle 50 juurde piiri ette tõmmata. Kuuesed matemaatikahuvilised tegelevad korrutustabeli jms-ga, sest liitmine-lahutamine on neil juba ammu selge.
Pane laps katsetega kooli, aga ära koolilt liiga palju eelda. Ka katsetega koolis läbitakse tavaline õppekava ning neid ei õpetata rohkem, kuid seal on vähemalt koos õpihimulised lapsed.
Pane laps lisaks muusika-, kunsti- või spordikooli.
Käige palju raamatukogus, teatris ja näitustel.
Ajage väga palju juttu.
Las laps osaleb Känguru võistlustel. Umbes neljandast klassist võiks hakata TÜ teaduskoolist kursuseid võtma (kui lapsel on suur huvi matemaatika vms vastu), põhikoolist alates hakkavad olümpiaadid jms võistlused. Siis saab ka osaleda nt TÜ teaduslaagris (sinna laagrisse saavad kõik huvilised).
Põhiline: ära ületähtsusta andekust, kuid toeta oma lapse huvisid. Ära nõua õpetajatelt liiga palju, nende koormus on suur ja neil pole rahalisi ega ajalisi võimalusi andekate lastega eraldi tegeleda. Sa pead ise oma lapse arengu soodustamiseks võimalusi leidma.

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Sinu asemel oleksin lapse juba sel sügisel kooli pannud. Kui ta on varasemalt juba välismaal koolis käinud, miks sa ta siis ometi lasteaeda panid?

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Mina tunnen, et mina ise olen liiga laisk, et oma andekaid lapsi lisaks arendada. Miks siis loota, et õpetaja peab seda võõra lapsega tegema, see on ju lisatöö. Kui oma ema-isa ei viitsi piisavalt panustada, siis on vähe tõenäosust, et keegi teine viitsib.

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 3 korda. Täpsemalt 13.11 18:11; 14.11 09:06; 14.11 09:54;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Mina tunnen, et mina ise olen liiga laisk, et oma andekaid lapsi lisaks arendada. Miks siis loota, et õpetaja peab seda võõra lapsega tegema, see on ju lisatöö. Kui oma ema-isa ei viitsi piisavalt panustada, siis on vähe tõenäosust, et keegi teine viitsib.

Mina ei oota, et mu last LISAKS arendatakse – andekas inimene haarab uut infot lennult, kui talle selleks ainult võimalus anda. Samuti ei ole probleem selles, et arendamine poleks PIISAV. Kui aga laps päevad läbi koolis lihtsalt istub ja igavleb, siis on ju natuke kurb? Rääkimata sellest, et kui on vähegi elavama loomuga laps, siis ta hakkab tundi segama.

Ma olen lapsevanemana nõus kõik lisamaterjalid ise otsima, ostma ja kaasa panema, aga koolis peab ikkagi olema õpetaja, kes lubab tal neid asju tunnis teha. Paljud õpetajad ei luba, sest “siis tahavad teised ka”. Nii saabki andekast lapsest probleemne laiskvorst, kes tunnis magab või segab jutustamise ja sehkendamisega teisi. Ei võida sellest küll mitte keegi – ka õpetaja elu ei ole sellest tegelikult lihtsam, kui varakult tunnitöö lõpetanud lapsed teisi segavad.

Kodus arendamine on aga hoopis teine asi. Kusjuures – andekas laps (iseäranis teismeline) ei ole ka päris robot, et ta tahaks istuda pika koolipäeva koolis ära ja siis tulla koju emmega koos neid huvitavamaid matemaatikaülesandeid lahendama. Mingil määral ta teeb seda, kui on võistlusteks-konkurssideks vaja, aga mitte igapäevaselt. Lihtsalt palju mõistlikum oleks siiski koolis veedetud aega sihipärasemalt kasutada ja vabal ajal tegeleda muusika, spordi jm hobidega.

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 4 korda. Täpsemalt 13.11 13:32; 14.11 09:48; 14.11 11:04; 16.11 11:18;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Paljud õpetajad ei luba, sest “siis tahavad teised ka”. Nii saabki andekast lapsest probleemne laiskvorst, kes tunnis magab või segab jutustamise ja sehkendamisega teisi. Ei võida sellest küll mitte keegi – ka õpetaja elu ei ole sellest tegelikult lihtsam, kui varakult tunnitöö lõpetanud lapsed teisi segavad.

Mina ei ole tänapäeval enam selliseid õpetajaid kohanud. Kui keelatakse, siis on enamasti põhjus see, et tunnitöö on tegemata. Sellise ettekäändega, et siis tahavad teised ka, ei keela tänapäeval küll keegi. Siis saavadki teised ka, kui saavad oma asjadega valmis, ülesanded on ju netis virnadena olemas, prindi ainult välja. See võis olla mingi jäik nõukaaegne teema, aga mitte enam tänapäeva koolis. Isegi minu vend aastaid tagasi tavakoolis võis tunni ajal vabalt jutukaid lugeda, sest ta sai kõik ülesanded kordades varem lõpetatud. Keegi ei kurtnud, et mina tahan ka, kõik teadsid, et kui töö on tehtud, siis võibki.

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 3 korda. Täpsemalt 13.11 18:11; 14.11 09:06; 14.11 09:54;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Mina olin kooliajal see, kes tunni ajal raamatuid luges. Õpetaja pidi mulle ju mingit tegevust andma.
Mu ühel lapsel on n.ö ametlikult kinnitatud, et tal on andekus kui HEV. Viisin ta süvaõppekooli katsetele ja seal ta nüüd õpib ning on väga rahul. Põhimõtteliselt lähtuvad ka katsetega koolid küll riiklikust õppekavast, ent vähemalt oma lapse koolis on sellele lisaks veel aineid, rohkem võõrkeeli jne, mistõttu õppimise kogumaht on suurem. Andekal lapsel peab olema tegevust (sh vaimset), muidu võib igavlev aju hakata lollusi sünnitama.

Teemaalgataja osas küsiks, et kas oled oma andeka lapsega käinud juba IQ testi tegemas ja mis tulemus oli? Niisama oma peaga diagnoosimisel pole mõtet 🙂 Ja kas ta seal välismaa koolis torkas ka andekusega silma, või õppis lugema pigem seetõttu et sealne programm oli niisugune?

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 3 korda. Täpsemalt 14.11 10:35; 16.11 08:30; 18.11 12:15;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Kui laps on juba varem koolis käinud ja neid asju õppinud, siis pole ju tingimata tegemist andekuse, vaid sellega, et ta lihtsalt on juba neid asju õppinud!
Minu kuuene on praegu samal tasemel kui sinu oma, aga mina pean teda täiesti keskmiseks ja pelgan, et nende oskuste juures ta eliitkooli sisse ei saa. Eliitkooli saavad sisse ikka soravalt ja ilmekalt lugejad ja veatudlt kirjutajad, mitte need, kes lihtsalt loevad. Lasteaia programmi ära üldse vaata, sellest on enamik Eesti lapsi ees. Eliitkooli katsed on kordades raskemad, kui lasteaia programm nõuab, lasteaias õpetatakse miinimumi, mida absoluutselt iga laps peab oskama, mitte maksimumi! Näiteks kui eliitkooli katsetel nõutakse 12-ppires arvutamist, tundub see väga lihtne, kui aga vaadata, millist loogikat nõudvad on ülesanded tegelikult, siis saab aru, et ka 12-piires saab koostada üsna keerulisi ülesandeid. Näiteks oli reaali katsetel selline ülesanne: oli kolmnurk, igas nurgas ja iga külje peal oli tühi kastike. Antud oli numbrijada ja laps pidi numbrid õigesti paigutama, et iga külje summa tuleks 12. Ühtegi numbrit kastides ees ei olnud, et laps sellest löähtuda saaks. Minu laps pani kaks esimest külge õigesti ära, aga kuna esimesel küljel olid 3 ja 4 teises järjekorras, siis viimane külg ei tulnud kokku – ja parandada ta ei osanud, ei tulnud selle peale, et vahetaks liidetavate järjekorda.
Katseta oma lapsega, kas teeb selle ülesande kiiresti ära, loomulikult nii, et loeb ise töökorraldust, sina midagi ei seleta!

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Paljud õpetajad ei luba, sest “siis tahavad teised ka”. Nii saabki andekast lapsest probleemne laiskvorst, kes tunnis magab või segab jutustamise ja sehkendamisega teisi. Ei võida sellest küll mitte keegi – ka õpetaja elu ei ole sellest tegelikult lihtsam, kui varakult tunnitöö lõpetanud lapsed teisi segavad.

Mina ei ole tänapäeval enam selliseid õpetajaid kohanud. Kui keelatakse, siis on enamasti põhjus see, et tunnitöö on tegemata. Sellise ettekäändega, et siis tahavad teised ka, ei keela tänapäeval küll keegi. Siis saavadki teised ka, kui saavad oma asjadega valmis, ülesanded on ju netis virnadena olemas, prindi ainult välja. See võis olla mingi jäik nõukaaegne teema, aga mitte enam tänapäeva koolis. Isegi minu vend aastaid tagasi tavakoolis võis tunni ajal vabalt jutukaid lugeda, sest ta sai kõik ülesanded kordades varem lõpetatud. Keegi ei kurtnud, et mina tahan ka, kõik teadsid, et kui töö on tehtud, siis võibki.

See “siis tahavad teised ka” oli elust enesest. Õpetaja kusjuures oli (ja on ka praegu) noor ja lastest hooliv naisterahvas. Mitte kuidagi ei tahaks teda nõukaaegseks mutiks kutsuda. Aga selles osas oli ta jäik. Ma küsisin samamoodi, et mis selles halba on, kui KÕIK lapsed võivad pärast tunnitöö valmimist teadusajakirja (ehk seda, mille eest minu laps märkuse sai) lugeda või üldse midaiganes lugeda – lugegu kasvõi koomikseid, kui see on neile jõukohasem. Peaasi, et nad on vait ja tegelevad millegagi, millest neile kasu on – suurendab teadmisi või arendab nõrgematel lugemisoskust. Vastust täpselt ei saanudki, peamiselt kordus see “siis tahavad kõik” ja “igaüks tahab siis midagi erinevat” jne.

Nii saigi mu oiviklaps enamvähem iga päev mõne märkuse lobisemise eest. Ja paljud teised lapsed ka, sest neil oligi selline taiplik ja elavaloomuline klass. Kuidas õpetaja sellistes tingimustes töötada sai- ma ei tea. Mu arust oleks palju lihtsam anda lastele tegevust, mis neid vait hoiab, kui et terve aeg pühendada sellele, et korrarikkujaid manitseda ja märkusi kirjutada. Päris mitmed siiski valivad selle teise tee – ka põhikooli vanemas astmes on selliseid põhimõttelisi vägikaikavedajaid ning konflikt õpetajate ja õpilaste vahel aastatega ainult suureneb.

Meie koolis joonistub hetkel selgelt välja, et on õpetajad, kes on põhimõttelised ja kelle aur kulub korrahoidmisele, sest tunnis on paras kaos; ja on need, kes võtavad vabamalt ja loovamalt, ning kelle tunnis oivikud tegelevad vaikselt oma asjadega ning nõrgemate juhendamiseks jääb reaalselt palju rohkem aega ning lapsed ei sega üksteist. Nii minu lapse kui ka klassi kõige nõrgemate laste (ja lapsevanemate) lemmikus on üks ja sama õpetaja, kes suudab 45 minuti jooksul TERVE klassi tööle panna ja ära õpetada. Tema on küll nii imeline inimene, et nii tublisid eriti palju ei saagi olla. 🙂

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 4 korda. Täpsemalt 13.11 13:32; 14.11 09:48; 14.11 11:04; 16.11 11:18;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Koolis on süsteem paigas. Laste andekust jälgitakse. Kui otsustatakse kellegile eriprogramm määrata, siis hindavad ka psühholoogid. Lõpuks annavad lapsevanemad nõusoleku ja allkirja vastavale dokumendile.
Eriprogrammi on võimalik kohandada kiõikides ainetes.

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

ma arvan, et Sa teemaalgataja reageerid üle. Esimeses klassis läheb päris palju auru ka asjade meelespidamiseks, oma asjade korrashoidmisele, riietumisele ja muule eneseteenindamiselse.
Minu pere esimene laps on ka nö andekas… ma pole küll julgenud seda niimoodi väljandada. Sai sisse eliitkooli ja õpib seal rõõmuga. Lisaks mängib pilli ja osaleb igasugustel võistlustel, luuletab ja meisterdab. Nende klassijuhataja annab lisaülesandeid, kuigi ma pole seda kunagi nõudnud ja olen õpetanud, et ka teistega peab arvestama, vaikselt istumise harjutamine tuleb ka elus kasuks. Praeguseks on lapsel igal päeval spordiring, muusikakool või meisterdamine ja lapse silmad säravad, kodutööd teeb ära muusikakoolis pauside ajal, vahel kodus teeb projekte.

Soovitus: katsetage eliitkooli, las tegeleb spordiga ja pilliõppega. Lõpuks on ju oluline, et inimene leiaks oma tee elus ja oleks õnnelik.

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Nõu anda ei oska, aga võin rääkida oma kogemustest!

Esimene vähe andekam laps läks kooli aastal 2000, klassis oli 23 last. Tegu oli ühe väikese külakooliga! Ta oli lugema õppinud kuskil kolmeselt. Kuidas, on minu jaoks saladus. Koolis segas pidevalt tundi. Selleks, et klassis oleks võimalik tööd teha, hakkas õpetaja talle tunnis rohkem töid andma. Kui sellest ei piisanud, andis ka kodutöid rohkem! Teised veerisid, tema pidi lugema. Teised lugesid, tema pidi jutustama ka! Teised lugesid luuletuse, tema pidi pähe õppima! Teised tegid ühe tulba matemaatika ülesandest, tema veel teise ja kolmanda ja neljanda ka! Teised lugesid õhukese raamatu, tema pidi kõige paksema läbi lugema! Lisatöid anti igas tunnis. Kui õpetaja võttis uut asja edasi, siis koputas lauale, et ”… kuula nüüd sina ka!” Lapsel ei lastud igavleda ning pandi korralikult tööle. Seati väikesed eesmärgid, mida tal tuli täita nädalaga ja suuremad eesmärgid, kuhu pidi jõudma veerandi lõpus! Kõik need lehed sai ta hiljem tunnistusega koos ühte mappi panduna kätte. Kui peale tunde oli pikapäevas õppimise ära teinud, võis minna mängutuppa. Esimese klassi lõpuks oli lapsel väga tugev tööharjumus kujunenud ning oskas väga edukalt oma aega planeerida. (Sisuliselt suutis ta gümnaasiumi lõpuni enamus aineid omandada koolitundide ajal ning kodus pidi tegema vaid mõned uurimustööd!) Ja kuigi alguses ta jonnis, et miks teised ei pea ja tema üksi peab, siis kevadeks oli see ununenud. Paari järgneva aasta jooksul eraldus üldisest hulgast veel 3 last, kes vajasid sellist lähenemist. See laps on nüüdseks lõpetanud ülikooli ning töötab edukalt oma erialal. Kooliajast on tal mitu olümpiaadivõitu erinevatel aladel ning on ka mitmekordne Eesti meister omal alal, samuti lõpetas muusikakooli.

Vahepeal läksid kooli mu tavalised lapsed. Veetsime palju pikki õhtuid raamatute taga!

Ja aastal 2016 läks kooli meie pesamuna, jällegi vähe andekam laps. Klassis oli 14 last. Tegu väikese kooliga, ainuke ümbruskonnas. Minu laps oli lugema õppinud kolmeselt, arvutas enne kooli peast viiekohaliste arvudega. Kohe esimestest tundidest peale jõudis laps tunnitöö ära minutitega. Ja ülejäänud osa tunnist pidi lihtsalt istuma ja vait olema! Täitis töövihikuid ette, aga sellest tulid ainult pahandused, sest siis polnud järgmistes tundides midagi teha. Hakkas tunde segama. Panin kaasa raamatuid, et las loeb, vähemalt ei sega teisi ja teised saavad õppida. Aga õpetaja ei lubanud tunnis raamatut lugeda! Lisalehti ka panin, need sain täitmata tagasi. Põhjendus: ” Ei tee muidu suulist osa kaasa!” Ei mingit lisatööd ega lisalehti! Pikapäevarühmas ei käinud, sest tööd ei jagunud tunnikski, mis siis veel pikapäevast rääkida! Viimaks hakkas sodima vihikuid, kuna lihtsalt midagi teha polnud! Kuni tuli tundi asendusõpetaja ja kui laps mõne minutiga järjekordse tunnitöö ära tegi ning teisi segama hakkas, soovitas meil pöörduda Rajaleidjasse. Käisime, kirjutati õpetajale ette, et peab andma lapsele lisatööd! Arusaamatu tegelikult, et nii väikeses klassis seda varem märgatud polnud! Laps saadeti osades tundides lisaõppesse, kus tegi sisuliselt viktoriinide ja olümpiaadide ülesandeid. Aga kõige selle juures tõmmati käitumishinne alla, kuna vajab teiste õpetajate lisatähelepanu! Aga meil polnud valikut- kas hinne all, kuna segab teisi või hinne all, kuna vajab ”lisatähelepanu”!

Nüüd teises klassis teeb ta oma töö ära ja lihtsalt istub tegevusetult tunni lõpuni. Üritab teisi mitte segada. Lisatööd ei pakuta! Kas tõesti peab igal õppeaastal uuesti Rajaleidjat külastama, et vajadusel lisatööd saada? Masendav olukord, veel sel nädalal õpivad arvutamist 20 piires! Kaua võib! Üle aasta juba üritavad selgeks saada 20 piires arvutamist! Kusjuures esimeses klassis nad jõudsid juba kohati saja piires arvutamiseni. Kui nii raske on välja printida lisalehti, siis võiks lapsele kätte anda vana (kasvõi mahakantud nõukaaegse) mate õpiku ning las lahendab neid ülesandeid lehekülgede kaupa, nagu vanem laps omal ajal! Tänapäeval on mate tunnis ette nähtud vaevalt 2 lehte töövihikust! (Max 10 min tööd).

Teises klassis anti esimest korda kohustuslikku kirjandust lugeda! Üks raamat ”Lassemaia” sarjast. Ei ole isegi üheks õhtuks lugemist! Sellele lapsele võiks vabalt anda 5 selle sarja raamatut korraga! Suvalisest vanast eesti keele õpikust saaks piisavalt materjali, et last tundides ohjes hoida! Ei peagi tormama arvutisse ja tänapäevaseid lisalehti välja printima!

Hindeid ei ole, eesmärke pole, koduseid ülesandeid pole (jõuab tunnis tehtud). Kuidas peaks tänapäeva lapsel tekkima õppimisharjumus??? Kuidas ta oskab püstitada eesmärke, kuidas neid täita? Lootused olid lapse kooli minnes suured, praegu enam ei tea, kas ta üldse kunagi õpib pingutama ja õppima, kui esimesed 3 aastat seda tegema ei pea! (Neljandas klassis peaks tulema uus klassijuhataja, võimalik, et siis midagi muutub!)

Lapsel on väga palju huvialasid ning väga põhjalikud teadmised neist, käib ka mitmes trennis ning muusikakoolis ning laulab kooli kooris.

Kui siin perekooli käod räägivad, et lapsevanem peab ise vaatama, kuidas andeka lapsega toime tuleb ja kuidas teda arendab, siis annan lapsevanemana teada, et minul jääb teadmistest ja oskustest puudu! Nende tasemel ma mõelda ei suuda, kuigi olen üritanud!

Imetlesin varem ja imetlen siiani oma vanema lapse klassijuhatajat—ilma Rajaleidja abita tuli ise selle peale, et anda lastele lisatööd! Olen talle ütlemata tänulik, et ta märkas ja hoolis! See, kuhu mu laps praeguseks jõudnud on, on suuresti tänu sellele õpetajale ning tema õpetustele esimestel kooliaastatel.

Kuidas on võimalik, et asi, mis toimis aastal 2000, ei toimi enam aastal 2016 ega 2017?

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 2 korda. Täpsemalt 15.11 10:37; 16.11 11:19;
To report this post you need to login first.
Postitas:

viimasele käole: räägi kooli juhtkonnaga, vajadusel tõesti igal sügisel uuesti. Huvi pärast küsin, mis Rajaleidjas tehti ja räägiti? Meil see käik plaanis, tahaksin lasta teste teha, et näha just keelelisi võimeid. Kui Rajaleidjas antakse ka mingeid soovitusi või juhtnööre õpetajaile, siis seda parem. Või lausa ettekirjutusi?
Selle ise arendamisega on see asi, et võõrast inimest kuulab laps sageli paremini. Mina olen ülikoolis õppinud sama eriala, mis lapsele huvi pakub, aga ma ei saa lapsega teha muud, kui tuua talle vajalikke sõnaraamatuid ja keelteõpikuid, käia temaga keelte lühikursustel, keelte ja kultuuridega seotud üritustel, suunata luulevõistlustele, kontrollida üle tema tõlkeid erinevatest keeltest jne jne. Mul ei õnnestu panna teda süstemaatiliselt mingi keelega tegelema või iga päev teatud ülesandeid lahendama, ta lihtsalt ei kuulaks.

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 4 korda. Täpsemalt 13.11 13:05; 13.11 14:32; 15.11 11:50; 16.11 11:23;
To report this post you need to login first.
Näitan 30 postitust - vahemik 1 kuni 30 (kokku 39 )


Esileht Koolilaps Andekas laps klassis

See teema on suletud ja siia ei saa postitada uusi vastuseid.