Nõu anda ei oska, aga võin rääkida oma kogemustest!
Esimene vähe andekam laps läks kooli aastal 2000, klassis oli 23 last. Tegu oli ühe väikese külakooliga! Ta oli lugema õppinud kuskil kolmeselt. Kuidas, on minu jaoks saladus. Koolis segas pidevalt tundi. Selleks, et klassis oleks võimalik tööd teha, hakkas õpetaja talle tunnis rohkem töid andma. Kui sellest ei piisanud, andis ka kodutöid rohkem! Teised veerisid, tema pidi lugema. Teised lugesid, tema pidi jutustama ka! Teised lugesid luuletuse, tema pidi pähe õppima! Teised tegid ühe tulba matemaatika ülesandest, tema veel teise ja kolmanda ja neljanda ka! Teised lugesid õhukese raamatu, tema pidi kõige paksema läbi lugema! Lisatöid anti igas tunnis. Kui õpetaja võttis uut asja edasi, siis koputas lauale, et ”… kuula nüüd sina ka!” Lapsel ei lastud igavleda ning pandi korralikult tööle. Seati väikesed eesmärgid, mida tal tuli täita nädalaga ja suuremad eesmärgid, kuhu pidi jõudma veerandi lõpus! Kõik need lehed sai ta hiljem tunnistusega koos ühte mappi panduna kätte. Kui peale tunde oli pikapäevas õppimise ära teinud, võis minna mängutuppa. Esimese klassi lõpuks oli lapsel väga tugev tööharjumus kujunenud ning oskas väga edukalt oma aega planeerida. (Sisuliselt suutis ta gümnaasiumi lõpuni enamus aineid omandada koolitundide ajal ning kodus pidi tegema vaid mõned uurimustööd!) Ja kuigi alguses ta jonnis, et miks teised ei pea ja tema üksi peab, siis kevadeks oli see ununenud. Paari järgneva aasta jooksul eraldus üldisest hulgast veel 3 last, kes vajasid sellist lähenemist. See laps on nüüdseks lõpetanud ülikooli ning töötab edukalt oma erialal. Kooliajast on tal mitu olümpiaadivõitu erinevatel aladel ning on ka mitmekordne Eesti meister omal alal, samuti lõpetas muusikakooli.
Vahepeal läksid kooli mu tavalised lapsed. Veetsime palju pikki õhtuid raamatute taga!
Ja aastal 2016 läks kooli meie pesamuna, jällegi vähe andekam laps. Klassis oli 14 last. Tegu väikese kooliga, ainuke ümbruskonnas. Minu laps oli lugema õppinud kolmeselt, arvutas enne kooli peast viiekohaliste arvudega. Kohe esimestest tundidest peale jõudis laps tunnitöö ära minutitega. Ja ülejäänud osa tunnist pidi lihtsalt istuma ja vait olema! Täitis töövihikuid ette, aga sellest tulid ainult pahandused, sest siis polnud järgmistes tundides midagi teha. Hakkas tunde segama. Panin kaasa raamatuid, et las loeb, vähemalt ei sega teisi ja teised saavad õppida. Aga õpetaja ei lubanud tunnis raamatut lugeda! Lisalehti ka panin, need sain täitmata tagasi. Põhjendus: ” Ei tee muidu suulist osa kaasa!” Ei mingit lisatööd ega lisalehti! Pikapäevarühmas ei käinud, sest tööd ei jagunud tunnikski, mis siis veel pikapäevast rääkida! Viimaks hakkas sodima vihikuid, kuna lihtsalt midagi teha polnud! Kuni tuli tundi asendusõpetaja ja kui laps mõne minutiga järjekordse tunnitöö ära tegi ning teisi segama hakkas, soovitas meil pöörduda Rajaleidjasse. Käisime, kirjutati õpetajale ette, et peab andma lapsele lisatööd! Arusaamatu tegelikult, et nii väikeses klassis seda varem märgatud polnud! Laps saadeti osades tundides lisaõppesse, kus tegi sisuliselt viktoriinide ja olümpiaadide ülesandeid. Aga kõige selle juures tõmmati käitumishinne alla, kuna vajab teiste õpetajate lisatähelepanu! Aga meil polnud valikut- kas hinne all, kuna segab teisi või hinne all, kuna vajab ”lisatähelepanu”!
Nüüd teises klassis teeb ta oma töö ära ja lihtsalt istub tegevusetult tunni lõpuni. Üritab teisi mitte segada. Lisatööd ei pakuta! Kas tõesti peab igal õppeaastal uuesti Rajaleidjat külastama, et vajadusel lisatööd saada? Masendav olukord, veel sel nädalal õpivad arvutamist 20 piires! Kaua võib! Üle aasta juba üritavad selgeks saada 20 piires arvutamist! Kusjuures esimeses klassis nad jõudsid juba kohati saja piires arvutamiseni. Kui nii raske on välja printida lisalehti, siis võiks lapsele kätte anda vana (kasvõi mahakantud nõukaaegse) mate õpiku ning las lahendab neid ülesandeid lehekülgede kaupa, nagu vanem laps omal ajal! Tänapäeval on mate tunnis ette nähtud vaevalt 2 lehte töövihikust! (Max 10 min tööd).
Teises klassis anti esimest korda kohustuslikku kirjandust lugeda! Üks raamat ”Lassemaia” sarjast. Ei ole isegi üheks õhtuks lugemist! Sellele lapsele võiks vabalt anda 5 selle sarja raamatut korraga! Suvalisest vanast eesti keele õpikust saaks piisavalt materjali, et last tundides ohjes hoida! Ei peagi tormama arvutisse ja tänapäevaseid lisalehti välja printima!
Hindeid ei ole, eesmärke pole, koduseid ülesandeid pole (jõuab tunnis tehtud). Kuidas peaks tänapäeva lapsel tekkima õppimisharjumus??? Kuidas ta oskab püstitada eesmärke, kuidas neid täita? Lootused olid lapse kooli minnes suured, praegu enam ei tea, kas ta üldse kunagi õpib pingutama ja õppima, kui esimesed 3 aastat seda tegema ei pea! (Neljandas klassis peaks tulema uus klassijuhataja, võimalik, et siis midagi muutub!)
Lapsel on väga palju huvialasid ning väga põhjalikud teadmised neist, käib ka mitmes trennis ning muusikakoolis ning laulab kooli kooris.
Kui siin perekooli käod räägivad, et lapsevanem peab ise vaatama, kuidas andeka lapsega toime tuleb ja kuidas teda arendab, siis annan lapsevanemana teada, et minul jääb teadmistest ja oskustest puudu! Nende tasemel ma mõelda ei suuda, kuigi olen üritanud!
Imetlesin varem ja imetlen siiani oma vanema lapse klassijuhatajat—ilma Rajaleidja abita tuli ise selle peale, et anda lastele lisatööd! Olen talle ütlemata tänulik, et ta märkas ja hoolis! See, kuhu mu laps praeguseks jõudnud on, on suuresti tänu sellele õpetajale ning tema õpetustele esimestel kooliaastatel.
Kuidas on võimalik, et asi, mis toimis aastal 2000, ei toimi enam aastal 2016 ega 2017?
Kasutaja on kirjutanud teemasse 2 korda. Täpsemalt 15.11 10:37; 16.11 11:19;