Nagu õpetaja oleks selles ise süüdi, et tal nii palju õpilasi on… 400 õpilast ei ole erakordne kogus õpetaja jaoks. Mul on umbes 300 õpilast – nagu kõigil normkoormusega põhikooliõpetajatel, kes õpetavad ainet, kus on kaks tundi nädalas (s.t enamik aineid). Gümnaasiumiklassid on aga suuremad ja nii võibki vabalt õpilaste arv ka üle 400 kerkida. Ning jah, ma tean kõigi nimesid ja tunnen nägupidi ära, nad on minu jaoks isiksused. Aga on küll keeruline jah. Eks seda püüavadki siin paljud õpetajad öelda, et kujundav hindamine ei saa toimida nii nagu peaks, kui õpetajal pole lihtsalt aega sisuka tagasiside andmiseks. Tööd ise mitte tundes on lihtne mõelda, et võtku õpetaja see 5 minutit, aga selle peale ei tulda, et nii tuleb ju kõigile õpilastele kirjutada ja 300 x 5 minutit on 24 tundi tööd, 400 x 5 minutit aga juba suisa üle 33 tunni.
Ongi aeg väikeseks rahvaharidustööks, tõepoolest.
Oletame, et oledki bioloog, kellel on kaks tundi nädalas. Õpetaja normkoormus on keskelt läbi, ütleme 22 nädalatundi. (See kõigub kooliti.)
Ütleme, et sul on 3 paralleeli, a 25 õpilast (sageli on rohkem). 75 õpilasega saad siis 6 tundi kätte. Oleme leebed ja korrutame kolmega, mitte neljaga. 18 nädalatunni juures on sul siis 225 õpilast. Paljud õpetajad töötavad siiski korrutatult neljaga, see teeb normkoormuse ehk 24 nädalatunni juures 300 õpilast.
Viis minutit inimese peale ei vea välja, kui sa pead tundma ja ANALÜÜSIMA neid kui isiksusi, ja mitte ainult – ka kirjeldama nende isiklikku arengut, nagu ju tegelikult ideaal on ja sisuliselt nõutakse. Pane igaühe kohta kirja, et selles asjas paranesid, aga tolles asjas läksid tagasi, seda saaksid parandada nõnda ja tolle jaoks tuleks teha toda.
Isegi parimate märkmete juures, mida selline süsteem vajaks, tuleb sul need 300 õpilase kohta jooksvalt tehtud märkmed läbi töötada ja näpuga järge pidada, kuidas Maril toimus edenemine selles ja Jüril tolles. Või nagu siin keegi soovis, et kirjandi see osa oli hea ja too osa vähem hea.
Mõelge natukenegi, vanemad, mida see tähendab!?
Nii me siis katsume kuidagi toime tulla ja üks kopipeistib, teine kirjutab pealiskaudselt, keegi pole päriselt rahul ja meie sureme selle töökoorma alla.
Mis peamine: see on suhteliselt mõttetu, kuna kogu areng on juba kord dokumenteeritud hinnetes ja kommentaaridega või parandatud töödes. Hoidke need alles ja ärge lennutage minu higi ja vaevaga kommenteeritud kirjandit või muud tööd prügikasti, et ah küll õps pärast veel e-kooli üle kirjutab. Olekski hundid söönud ja lambad terved.
No mis parata, selline nõue on, aga kui see veel põhikooli lõpuni laieneb, nagu suund on, siis mina panen küll ameti maha. Ja kardetavasti pole ma ainus.
Tuleks ikkagi teha mõistusega vahet, mis on üldhariduslik massikool ja selle võimalused, ja mis on individuaalne eraõpe. Praegune olukord ja tendentsid on ebainimlikud õpetajate suhtes. Ja kui õpetaja on ülekoormatud, kannatavad õpilased, see on kindel. Aja, mille me saaksime kulutada tõesti individuaalselt suulise tagasiside peale koos naeratuste ja soojade või vähem soojade sõnadega, me peame kulutama selle tagasiside nõuetekohasele kirjalikule vormistamisele.
Kasutaja on kirjutanud teemasse 15 korda. Täpsemalt 23.03 15:00; 23.03 15:03; 23.03 15:04; 23.03 16:12; 23.03 17:34; 23.03 18:15; 24.03 08:22; 24.03 08:33; 24.03 09:19; 25.03 13:10; 25.03 13:12; 26.03 20:48; 27.03 07:27; 27.03 12:25; 27.03 12:33;