Jah, peabki proovima, laskma käia ja hindama. Näiteks tulebki alguses mõned korrad ise koolist bussiga koju – kas saab sõbraga tulla, rohkem aega ei ole kella peale kiirustamist jne. Sellega kasvab ka enesekindlus.
Mõni laps on kohe hästi eeskujulik, peab kinni kõigest – kellaaegadest, reeglitest, ei lähe punasega üle tee, vaatabki mõlemas suunas mitu korda jne. Mõni on samal ajal metsik lahmerdis, kes unustaks kõik maha, mis tema küljes kinni pole, reeglid ununevad järgmine sekund, on hajameelne, kambaga koos katsetatakse piire (kasvõi nii “väike” asi nagu punasega üle tee minemine). Kui vanem näiteks näeb, et lapsele ei sobi hommikused ärkamised ja hommikuti ise minnes on hajameelne, hirmus nt bussile hiljaks jääda jooksebki pea laiali bussile siis on suurem oht, et selline laps end eluohtlikkuse olukorda paneb. Ise tööle sõites näen päris palju neid, kes viimasel hetkel tõukerattaga või jooksuga üle seba (ilma foorita) jooksevad ja bussi uste vahelt sisse – eriti ohtlikud on sellistel juhtudel ümberistumised, kus vaja ühelt bussilt üle tee nt teisele jõuda.
Muidugi on see äärmus kui vanem ise ei lase lapsel miskit teha ja sisendabki lapsele, et ta ei saa ise hakkama, et kui hirmus ikka see bussisõit on, räägib, et millised kommionud kooliteele võivad jääda või mis iganes. See pole ka õige. See, et keegi lapse hommikul näiteks autoga kooli viskab (mis jääb nagunii teele), ei tähenda, et laps pärast kooli ise trenni või koju ei liigu. Mis muidugi võibki tähendada, et hommikul oleks vaja mõnel ka kooli minna seljakott+kehalise riided+muusikaringi/trenni asjad vmt kaasas.
Minu arust on aastatega just see viimaste aastatega paranenud, et palju rohkem käivad lapsed tõukerataste ja jalgratastega koolis. Ma enda kooliajast ei mäleta üldse enda vanuseid (kuni põhikoolini), kes oleks nii kooli tulnud – õnneks oli piirkonna kool ja enamus olidki ca 1 km kaugusel ja tulid jala. Pigem gümnaasiumi omad käisid jalgratastega, aga ka vähe.
Need keda veetakse on pigem need 1-4 klassi jütsid, üksi vanem (no erand kinnitab reeglit) ei viitsi oma vabast ajast põhikooliealist või gümnasisti vedada. Kui ta on seal autopeal eks siis oli vajadus, kas ühine tee, liiga palju asju, kellaajad klapivad vmt.