Masendav on see, et suur osa õpetajaskonnast on väga rahulolematu. Rahulolematu inimene ei saa kasvatada õnnelikku last.Tegelikult on väga raske aru saada, mis on tegelik põhjus ja mida saaksid õpetajad ise oma elukvaliteedi parandmiseks teha (kui nad seda endale sõnastaksid, siis võib olla midgi muutuks). Ei saa lõpmatusi kedagi teist süüdistada, sest muuta saab ainult iseennast. Kui on ikka väga halb, siis tulebki koolist lahkuda.Õpetaja võib oma aega tõepoolest ise planeerida (ei olnud ju minu eelmises postituses, et õpetaja peab iga päev olema koolis kuni 16.15). Ka koosolekuid ei ole meil nädalas 15 tundi; siit jääb aega ka tundide ettevalmistamiseks ja tööde parandamiseks. Uskuge, kui olla tööl (nagu tavainimene), siis mahub ka kogu õpetajatöö selle aja sisse. Ma ei tahaks uskuda, et tänapäeval on veel koole, kus õpetajaid peavad ise klasse koristama või paberit ostma. Samuti ei pea õpetaja endale ise töövihikut ega õpikut ostma, vaid see kooli eelarves on selleks raha olemas. Lisaks on koolides digitehnikat, mis võimaldab õpet õpetaja jaoks kergemaks muuta, ilmestada ja muuta aine õpilase jaoks arusaadavamaks. Õpetaja ei ole tänapäeval enam kõiketeadja, vaid pigem suunaja ja infotulvas paremini orienteeruja. See, kes läheb klassi ette vaid õpiku ja töövihikuga, on paraku ajale jalgu jäänud ja tal võibki raske olla. Maailm on muutunud ja muutub igapäevaselt. Ühiskond vajab hästi keeli omandanud, analüüsioskust omavaid, koostööd tegevaid ja digitaalset kirjaoskust omavaid inimesi. On oluline, et õpilane õpiks kõikjal ja kõikjalt (mitte ainult õpikust või töövihikut täites). Julgen tunnistada, et ma ei oska õpetajaid aidata, sest kõik argumendid lõppevad üheselt: liiga palju tööd ja vähe raha. Aga see ei õigust töö mittetegemist, õpilasele on iga tund ainus, so tema aeg õppida. Head õpetajad, korrigeerige oma mõtlemist, ärge süüdistage pidevalt teisi ja tehke elus õigeid valikuid.
Küll sina suudad sisutühja loba genereerida!
Ühtki tundi sa küll kunagi ette valmistanud ei ole, sest vastasel juhul teaksid, et igasugune digivahendite kasutamine eeldab väga suurt eeltööd. Mängude ja tühisemategi slaidiesitluste koostamine ning sobivate filmilõikude otsimine võtab väga palju aega. Sinu poolt pakutud üldtööaeg käriseb igal juhul. Rääkimata siis koolist, kus õpetajad õnnelikult tegeliku töö asemel “koostööd” teevad.
Hea Perekooli direktor, vähem loba, pikem samm! Sinu kindel õige valik oleks koolist ja hariduselust võimalikult kaugele hoida.
Ei ole mugavustsoonis istuv direktor. Kõike seda, mida tahan näha oma õpetajates, teen ka ise. Minu eesmärk on leida oma juhitavasse kooli sellised õpetajad, keda ma tahaksin näha näha oma laste õpetajatena. Olen ka ise enne töötanud õpetajana, seega tean väga hästi, mida tähendab tunni ettevalmistamine, tööde parandamine ja tagasisidestamine. Tean ka seda, mida tähendab didgivahendite kasutamine, sest annan ka praegu gümnaasiumiosa ühes klassis tunde (reaalained), et mõista paremini õpetajaid ja mitte kaotada ainealast professionaalsust. Valmistan õpilasi ette laia matemaatika riigieksamiks, st tean ka seda osa ja vastutust. Tulemused on meil, olenemata aineõpetajast, 70 punkti ümber, mida ei loe madalaks. Julgen väita, et on õpetajaid, kes teevad väga head tööd. Kui digivahendite kasutamine võtab teilt hetkel liiga palju aega, siis võib olla tasuks minna kursustele, arendada ennast digipädevuses, saavutada seal aktsepteeritav tase ja siis näete, et sellest saab tegelikult teie parim abivahend. Samuti ei ole mõttetud õppereisid teistesse koolidesse näit. Erasmuse vahendusel või minikoolituspuhkused spas. Leian, et õpetaja peab tänapäeval ennast arendama ja olema hiljem valmis andma endast klassi ees maksimumi (kui ta on selle töö endale valinud). Endiselt jään selle juurde, et võtmesõnaks on pidev enesearendus, valmisolek muutusteks ja koostöö õpilastega, vanematega, kolleegidega. Uskuge õpilastesse, õpilased on tänapäeval targad, aga nad teavad meist teisi asju ja ei soovi teha mõttetut tööd; vanemad ei ole kiuslikud, ka nemad tahavad vaid oma lastele parimat. Kui me ei taha, et meie õpilased läheksid soome lihttöölisteks, siis head õpetajad, teie oletegi ju need, kelle käes on võimalused selle muutmiseks. Olete vajalikud, kasutage oma võimalusi ja privileege (jälle klišee, aga nii see ju on).
Nii et kui sina tahaksid oma laste õpetajatena näha teatud tüüpi õpetajaid, siis see tähandab, et just selliseks kõik teie kooli õpetajad peavadki muutuma? Aga kui 100 lapsevanemat tahavad koolis näha risti teistsuguseid õpetajaid, mis siis saab? Sinu arvamus on loomulikult kõige tähtsam, olen juba seda siit korduvalt lugenud. Sest “kes ei soovi arendeda, ennast pidevalt täiendada, muutuda (loe: sulle sobivaks tööloomaks), siis uks on seal. Sellest juhtimisloogikast olen juba ammu aru saanud.
Tead, missugune on hea direktor? Selline, kelles on nii palju empaatiavõimet ja inimeste mõistmise oskust, et ta mõistab ja tolereerib oma kollektiivis igasuguse ja täiesti erineva tööstiiliga õpetajaid – ta ei suru mitte kellelegi mingeid meetodeid peale. Nii ongi, et iga õpetaja leiab alati ise parima viisi, mis talle kõige enam õpetamiseks sobib ja millest laste arengus ka kõige enam kasu on.
Nagu juba eelnevalt mainisin, digitarkus jm tilulilu on õpetamise juures vaid magustoit, see ei arenda lapsi edasi. Ja seda, et mingid trikid ja nipid arvutiga õpetaja tööd kergemaks muudavad, võib väita vaid viimane bürokraat. Õpetajatöö ei seisne võimalikult kiires oskuses teatud hulk pabereid läbi hekseldada. Õpetajatöö on loominguline. Aega ei võta mitte trikid ja nipid PowerPointis jm, vaid aega võtab info kogumine ja sellest olulisima presenteerimiseks välja valimine.
Ma ei usu iial, et sul, direktor, on pedagoogiline haridus. Sest ükski õpetaja ei mõtle ega arutle iialgi nii nagu sina. Su mõtlemine on koolielust sama kaugel kui Maa ja taevas. See, et sa (tõenäoliselt piiritust ahnusest) endale mõned matemaatikatunnid gümnaasiumis oled lisaks direktori palgale juurde krabanud, ei näita sinu pedagoogilisi oskusi. Kui sa annaks paarile üliraske käitumisega klassile põhikoolis tunde, siis sa enam ei jutlustaks “digitarkusest” jm klišeedest. Siis hakkaks sa päriselt mõistma, mida see töö endast kujutab. Gümnasistid kardavad koolist välja kukkuda, lisaks ei võetagi gümnaasiumisse inimesi, kes kooli mitte kuidagi ei sobi, nii et gümnaasiumis õpetamine on tõesti väga lihtne.
Kogu see sinu piiritu usk igasugustesse koolitustesse näitab, et sa pole vähimalgi määral pedagoog, vaid oledki puhtakujuline bürokraat. Seda, et sa õpetajatööst mitte halligi ei jaga, näitab ka see, et arvad, et suur tunnikoormus kurnab õpetajad ära. Nii lihtne see küll ei ole. Elu ei ole 1+1 – lihtne ja labane numbritemaailm, et mida rohkem, seda suurem koormus. Õpetajal, kellele on juhtunud (või spetsiaalselt antud) kerged, hästikasvatatud lastega klassid, võib ka 29tunnise koormusega olla hea ja kerge tunne aastaringi koolis tööd teha. Ja õpetajal, kellel on koormus 10-12 tundi ja neist 2 klassi on sügavate käitumisraskustega (sest nende taga on kodud, mis nende kasvatamisega pole üldse viitsinud end vaevata), võib igasugune sära silmist kaduda ja ta võib end iga tööpäeva lõpuks tunda täiesti tapetuna. 1+1 ei võrdu alati 2, eriti inimeste puhul.
Mul on lihtsalt nii hea mkeel, et meie kooli direktor ei ole selline paadunud koolikauge bürokraat nagu sina. Ma ei suudaks sinu alluvuses sekundit ka tööd teha. Sinusugused juhid veavad koolid lõppude lõpuks alla, kuigi kooli allakäik on pikaldane protsess ja võtab vähemalt 10-15 aastat aega. Aga kui teie kogukond sellise bürokraadi endale koolijuhiks valis, ju on nad siis sellist kooli ja selle juhti väärt.
Kasutaja on kirjutanud teemasse 48 korda. Täpsemalt 28.06 19:42; 28.06 23:33; 28.06 23:36; 29.06 00:04; 29.06 11:39; 30.06 19:27; 30.06 19:28; 30.06 20:08; 01.07 10:54; 01.07 14:21; 02.07 10:03; 02.07 13:59; 02.07 14:10; 04.07 20:47; 04.07 22:59; 05.07 11:20; 05.07 11:28; 05.07 15:51; 05.07 19:33; 05.07 19:37; 05.07 22:36; 05.07 23:03; 06.07 12:31; 06.07 12:42; 06.07 12:43; 06.07 18:27; 06.07 18:44; 06.07 19:04; 06.07 19:15; 06.07 19:18; 06.07 19:34; 07.07 00:10; 07.07 11:45; 07.07 18:19; 07.07 23:29; 08.07 10:19; 08.07 21:21; 09.07 00:16; 09.07 00:36; 09.07 13:00; 09.07 23:09; 09.07 23:13; 11.07 23:54; 12.07 12:39; 12.07 13:30; 12.07 14:54; 12.07 15:03; 14.07 12:02;