Mina olen klassiõpetaja ning uut esimest klassi saades olen alati hämmeldunud, kuidas ma ei mäletanud, kui ülikeeruline on töö ajal isegi tualetis käia. Ma tõsiselt väldin vee joomist, sest mul pole aega mitte millegi muu jaoks, rääkimata kolleegidega jutustamisest või kohvitamisest. Pärast 4 järjestikust tundi on vaimne väsimus nii suur, et ma mõnikord lihtsalt jõllitan seina, et mingeidki mõtteid koguda. Jah, töö koolis võib meenutada teisi suhtlemisega seotud erialasid, kuid üldjuhul räägivad täiskasvanud kordamööda, kuulavad üksteist ning aktsepteerivad arvamuste erisusi. Tunniandmine on intensiivne töö, ei taha öelda, et väiksematel eriti, aga jah, väiksematel eriti:) Aga nagu mitmed kirjutasid, peab seda kogema, kirjeldamisest pole kasu.
Keegi nimetas, et õpetaja pole tippspetsialist. Mina näen ennast küll tippspetsialistina, minu alal pole võimalik rohkem tipum ollagi. Pärast 20 a töökogemusi (sh praktikantide juhendamist, õppematerjalide meeskonnas olemist, 3 korda aasta õpetaja kandidaadiks ülesseatud olemist jne jne), loomulikult magistrikraadi ning koolitusi vähemalt teise kõrghariduse väärtuses ainepunktide koguses, saan ma oma täiskohaga õpetaja riiklikku ettenähtud miinimumpalka (sest astmesüsteemi e karjaääri enam olemas pole ning koolide võimalused on erinevad). Mul õnneks on ka “teeniv mees”. Mees teenib vähemalt kaks korda rohkem, kuid kindlasti ei tee ta rohkem või pingelisemalt tööd kui mina. (Seda imestab ta isegi ning panustab tegelikult päris palju ka veel minu töösse – küll meisterdab mulle vajalikke vidinaid, oleme õhtuti lõikunud-kleepinud kogu peregagi. Ja üldse on ilmselt iga õpetaja abikaasa õpetajatööst palju rohkem teadlikum kui keskmine lapsevanem) Selles mõttes on palk siiski ebaõiglane, koormus, aga veel enam vastutus, on tegelikult suur. Töö on imeline ja üksluisusest kaugel, kuid muutunud õpikäsitlus (meil erakoolis pidev sõnaline tagasiside, eesmärgistamine, lapse huvidest ja individuaalsustest lähtumine, üldõpetused ja lõimingud jms) ning kaasav haridus on suured väljakutsed. Minu klassi üks erivajadusega laps viis mu praktiliselt paari kuuga sirinal läbipõlemiseni, sest abiõpetajaid ju Eesti koolis pole ning ülejäänud lapsed, teised erivajadused ja niisama hüpikud vajavad ka tähelepanu. See kõik nõuab professionaalsust, kuid tegelikult on vaja nii kogemusi, aastatega tekkivat intuitsiooni kui ka veelgi põhjalikumat õpetajakoolitust.
Õpetajatega seotud teemad kipuvad siin foorumis vanemaid ja õpetajaid vastandama ning see teeb tohutult kurvaks. Loomulikult tunneme me end puudutatuna, kui sellesama lapse, kellega me päevast päeva mässame, vanem ütleb, et tema meelest on meil tööd vähe ja palk kõrge. Minul on vanematega alati tihe ja hea koostöö ning ma olen selle eest tänulik, kuid see on tõesti üsna palju oma vaba aja ja pere arvelt tehtud ohverduste tulemus. Muuseas, õpetaja täiskoht on 7 tundi tööaega päevas, mida iseenesest on üsna ebareaalne saavutada (mõnikord on õnnestunud!). Kuid arenguvestlused nt kl 15st hiljem on tegelikult juba ületunnid, mille eest keegi ei tasu. Sõnalised hinnangud tunnistusele, mida teen laupäeval varahommikust hilisõhtuni, et pühapäeval pisutki vaba aega saada, on loomulikult tasustamata ning selliseid näiteid võib tuua veel ja veel. 56 päeva suvel – tavaliselt alles esimese kuu lõpupoole ütleb mu pere, et hakkab mind juba ära tundma. Ning kohusetundliku õpetajana hakkan ma loomulikult oma puhkuse teisel kuul järgmise õppeaasta ettevalmistusi tegema, et kuidagigi jõuda. Kui soovida oma lastele vähegi positiivse energiaga laetud ja puhanuid õpetajaid (mina näiteks 4 lapse emana soovin seda küll), siis suvevaheaja kallal nurisemine asemel võiks tegelikult selle täitsa isiklikke kasusid märgata (sest need on ju teie isiklikud lapsed, kes neid puhanuid ja rõõmsaid õpetajaid väärivad).
Tagasi tulles esitatud küsimuse juurde – jah, võib juhtuda, et koolis on õpetajaid, kel pole piisavalt taset. Kui peab leidma kiire ja esimese ettejuhtuva asenduse õpetajakohale. Kui õpetajakoolitusse pole kõrget konkurssi (sest palga ja tööülesannete suhe pole õiglased) ning õpetajaks ongi saanud keegi, kelle jaoks see pole ei kutsumus ega kirg (kuigi – see võib tulla ka hiljem, kui õnnestub saada nii toetav kool, toetavad vanemad kui suhe lastega) või kui õpetaja on läbipõlenud ning peaks tegelikult taastumiseks ja tervenemiseks aja maha võtma (seda võimalust ma ka Eestis tegelikult ei tea).
Kasutaja on kirjutanud teemasse 2 korda. Täpsemalt 15.09 23:52; 21.09 13:38;