Õpetajate tase koolides on küll selline, et ajab nutma. Ja ma ei tea, kas asi on üksnes palgatasemes? Nii palju asju tundub haridussüsteemis valesti olevat, et ei teagi, kust seda pundart harutama peaks hakkama..
Õpetajakutse peab olema veres. Õpetaja ei tohiks mõeldagi tagaselja laste või vanemate mõnitamise peale vms, mida kahjuks siit teemast ja Perekoolist üldse õpetajate klahvide alt trükituna lugeda võib. Haridussüsteem koondab paraku lapsi ühiskonna igalt tasemelt. (Jumal tänatud, et see nii on! Haridus valitutele ei oleks ilmselt parem, või mis?) Ja seal on tõesti nii helgeid päid kui ka ATH-d, kasvatuseta jäänud noori ja kõiksugu teisi. Aga haridustegelane ju ometigi mõistab seda ja teadis seda enne, kui oma eriala valis ja õppimagi asus! Või tahab mõni õpetaja öelda, et ei teadnud?! Õpetaja on saanud õpingutelt kaasa vastava pagasi ja oskab oma teadmisi rakendada kõigi eelnimetatud gruppide peal ja oskab probleemidele ka loominguliselt läheneda. Hea küll, teoreetiliselt peaks oskama. Tõesti, hea õpetaja on omal moel ka hingehoidja ja näeb, kui laps on liimist lahti. Ta annab sellest vanematele teada. Õpetaja on ju ometigi psühholoogialoengutes käinud ja oskab selliseid asju märgata. Ja milleks siis need pikad õpingud, kui oma töös ei suudeta isegi nii palju, et abivajav laps märgatud saaks. Õpetaja saab lisakoolitusi ja eriala armastav pedagoog loeb ka omast huvist juurde, eks (nii nagu minagi oma eriala armastavana harin end töövälisel ajal). Oma töös annab hea õpetaja endast parima, tundmata sealjuures, et tema on nüüd see rüütel, kellele kõik kummardama peaksid. Õpetaja on oluline osa haridussüsteemist, kuid niisama oluline kui lapsevanem või laps. Need kolm peaksid olema võrdsed, üksteist ja koostööd austavad. Kui õpetaja kipub tagaselja ikkagi vanemaid ja lapsi klatšima, tunneb, et ta ei tahagi seda tööd teha, ja ei ole suuteline korda tagama ega ainet lastele selgeks tegema, siis võiks ju aru saada, et on läbipõletud. On aeg ametit vahetada. Autoriteetne õpetaja suudab tagada iga lapse arengu. Vastavalt lapse võimetele, kõik edasiminekud ei ole ega saagi olla sarnased, aga arengu suudab hea õpetaja tagada. Jah, aga selleks on vaja ka sobilikku toormaterjali. Nähes ülikoolis erinevates ainetes õpetajahakatisi, siis on koolides toimuv tegelikult arusaadav.. Päris kurb, aga tuleb siiski tõdeda, et endiselt läheb õpetajakoolitusele ka neid, kes mujale lihtsalt sisse ei saa ja kes ei sobi kohe mitte kuidagi kooli ega lasteaeda. Persepktiivikaid noori on vähemuses, aga nad on ägedad. Iseasi kaua nad vastu peavad, kui süsteem on selline nagu ta on.
Piinlik on lugeda õpetajate vigasid täis kirju lapsevanematele, ebameeldivad on emotsionaalsed manipuleerimised kogu klassi vanemate suunas, kui õpetajal on probleem mõne lapse ja tema käitumisega. Paha on kuulda, kuidas õpetaja püüab koolis nalja teha, rääkides, et “kägistab lapsed ära…(nt kui kodutöö on järgmiseks tunniks tegemata)”, või on sihikule võtnud mõne lapse, keda siis järjepidevalt alandatakse (“Sul on täna litsakad riided seljas”–> külm jutt jooksis ikka südame alt läbi, kui laps tsiteeris, mida koolis kuuleb). Ei ole üldse naljakas ja kellelegi kaevata ka justkui pole. Sest õpetaja kurdab, et lapsed on võimatud (seega süüdi lapsed ja vanemad), kool kurdab, et õpetajat asendada võimalik pole jne. Ja kui õpetajaga rääkidagi, siis on suur oht, et õpetaja võtab kättemaksuks lapse kõrgendatud tähelepanu alla ja püüab “ära äsada”, lihtsalt selleks, et ego on pihta saanud. “Kuidas nad julgevad, mina raban siin ja nemad..!”
Õpetajate palgad on ühed vähesed, mis on siiski kindlas tõusujoones. Haridus on saanud ühiskonna tähelepanu ja võib kindel olla, et palgad kasvavad edaspidi veel. Mina oma erialal kahjuks sellist palgatõusu oodata ei saa, ometigi ma leian, et oleksin samuti väärt pidevalt tõusvat palka. Aga nii on ja ma teadsin seda ette. Eriala valisin missioonitundest. Mis õpetajatel siis häda on? Miks on näkku lajatav reaalsus nende jaoks kuidagi valusam kui mõnel teisel erialal toimetaval töötajal, kellest sõltub ka omajagu?
Minu jaoks on hetkel kriitilisem päästjate ja kiirabi palgatase kui õpetajate palgatase, esimesi kotitakse ikka mõnuga. Ja ometigi ootame, et saame päästetud, kui tekib vajadus..
Kokkuvõttes tuleb tõdeda, et õpetajaid, keda lapsed armastavad, kolleegid austavad ja kellest vanemad siiralt lugu peavad, on vähe. Kui valitud töö ei meeldi, mine mujale. Palka vähe, mine mujale või otsi lisasissetulek. Aga palun, hea õpetaja, palun ära seisa klassi ette ega kaeble, et sind ei austata. Austus tuleb ikkagi välja teenida. Prestiiž tuleb töötulemustega. Ja ometi neid armastatud õpetajaid on ju ka! Ja mingil huvitaval kombel on nemad need, kes ei kaeble nii hirmvaljusti. Tuleb see siis sellest, et neil kõigil on tõesti sponsorid, kes seda “heategevust” toetavad? Ma tõesti tahaksin uskuda, et nad lihtsalt tahavad ja oskavad oma tööd teha.
See siin on arvamus, mida päevavalgel igaühele välja öelda ei julge. Päevavalgel ei tasu sedagi välja öelda, et äkki-äkki võiks ära lõpetada selle õpetajatele kinkekaartide kinkimise, õpetaja ei ole vallavaene, saab rohkem palka kui enamus vanemaid. Aga siis tuleks piipu ja prille hoida, sest kambakas on garanteeritud. Tundub, et vanemad on nõus “kinni maksma” palju aga saavad, lootes, et see annab parema hariduse. On seis praegu missugune tahes, mul on usk, et see paraneb. Lastele on praeguse kirju õpetajaskonnaga kokkupuutumine muidugi ka omamoodi panus elukooli valdkonnas. Tulevikus tuleb igasuguste inimestega kokku puutuda ja kool annab hea kogemuse, kuidas õppida koostööd tegema inimestega, kel on endal nii mõnigi probleem ja kes ei suuda end oma ametis teostada. Annaks jumal nendele õrnematele lastele lihtsalt piisavalt jõudu ja vaprust, et vastu pidada õpetajatepoolsele kottimisele. Aga see on ju ka järjekordne teema, millest avalikult rääkida ei tohi…
Ehkki mu mõtted olid suunatud siinse diskussiooni vildakuse tõttu pigem puuduste välja toomisele, siis ei saa mainimata jätta, et õnneks-õnneks on igas koolis ka neid tõelisi õpetajaid ja neile kuulub iga vanema ja lapse siiras tänu!
Kasutaja on kirjutanud teemasse 3 korda. Täpsemalt 16.10 21:20; 16.10 22:43; 17.10 09:22;